Denne båten går på vann
Denne båten går på vann
Denne båten går på vann
Denne båten går på vann

Denne båten går på vann

Frauscher Riviera 600 bruker hydrogen som drivstoff. Eksosen er vann.

Publisert Sist oppdatert

Dusseldorf, Tyskland

El-båter kommer for fullt på sjøen, slik el-biler er på frammarsj på land. Frauscher Riviera 600 har tatt elektrisk framdrift et skritt videre: Motoren drives av brenselsceller som ved hjelp av oksygen omdanner hydrogen til elektrisitet.

 

Fordelen med hydrogen sammenlignet med vanlige batterier er at man slipper ladetiden. Rekkevidden er også større enn for en tradisjonell el-båt. Denne kan gjøre i seks til åtte timer, sammenlignet med to-tre timer for vanlige batterier, hevder produsenten.

43 nautiske

Frauscher Riviera 600 er utstyrt med en elektromotor som yter fire kilowatt. Denne gir båten en fart på fem knop og en rekkevidde på 43 nautiske mil.

 

Brenselscellene fremstilles av østerrikske Fronius. Ifølge Michael Schubert fra Fronius er hydrogenbåter framtiden, men foreløpig er det kun solgt ën Frauscher Riviera 600.

 

Pumpe

Den utstilte båten tanker man opp ved å skifte en beholder med hydrogen, omtrent som man skifter gassbeholdere på båter og campingvogner. Man kan også fylle hydrogen fra pumpestasjoner, slik man fyller bensin i dag, men foreløpig er det ingen marinaer som har investert i slike pumper.

 

Prisen på den hydrogendrevne båten starter på 57.834,- euro, rundt en halv million kroner, noe som er friskt for en daycruiser på  20 fot  (seks meter). Ifølge Schubert behøver imidlertid ikke en hydrogenbåt å være dyrere enn en vanlig båt.

 

Masseproduksjon

–      Alle delene er enkle å fremstille, men foreløpig finnes det ingen masseproduksjon av dette. Derfor blir prisen foreløpig mye høyere enn for masseproduserte motorbåter, sier Schubert. Han håper på større ordre fra hotellkjeder eller lignende for å sette i gang sirkelen som kan føre hybridbåten over i massemarkedet, og dermed aktuell for folk flest.

 

Hydrogen drevne motorer er omdiskutert. En forsker har uttalt til Teknisk Ukeblad at «hydrogen er fremtidens drivstoff og det vil det alltid være».

 

Østerrikske Frauscher er blant verdens ledende produsenter av el-båter og hybridbåter. Frauscher har laget el-båter i mer enn 30 år, siden det på 70-tallet ble forbudt å kjøre på en rekke innsjøer med vanlige motorbåter.