45 knop med elektrisk påhenger!
45 knop med elektrisk påhenger!
45 knop med elektrisk påhenger!
45 knop med elektrisk påhenger!
45 knop med elektrisk påhenger!
45 knop med elektrisk påhenger!
45 knop med elektrisk påhenger!
45 knop med elektrisk påhenger!
45 knop med elektrisk påhenger!
45 knop med elektrisk påhenger!

45 knop med elektrisk påhenger!

Legg merke til disse to båtene fra Goldfish. Den ene går på en helt vanlig toktakter, mens den som raser forbi går på noe så innovativt som en egenutviklet elektrisk påhengsmotor.

Publisert Sist oppdatert

Goldfish leker seg med en innovativ løsning for elektrisk motor på en Goldfish 23 Tender, en elektrisk påhenger med hele 400 newtonmenter.

– Vi har hatt den oppe i 45 knop, forteller Bjørn Amarp i Goldfish. Prototypen prøves i disse dager for første gang utenfor Kadettangen på Sjøen for Alle. Da Båtliv var ute og testet andre båter tidligere på fredagen kom denne prototypen sammen med en annen 23 Tender med bensinmotor på hekken.

– Hvor lenge holder batteriene?

– Hvis vi holder marsjfart, det vil si sånn cirka 30 knop, så har vi en time kjøretid. Men putrer vi rundt, som her på Sjøen for Alle, kunne vi kjørt 10-20 timer, sier Amarp til Båtliv. Da Båtliv besøkte standen til Goldfish var de i gang med kalibirering av motoren som også sto til lading, før båten skulle ut igjen for å trekke vannski.

– Her har vi ikke mer enn ti ampere sikring, så det kreves rundt sju timer for å få toppladede batterier, forteller Amarp, etter to turer til sikringsboksen.

Det finnes trolig ikke makan. Påhengeren, som egentlig er en Evinrude, har fått elektrisk innmat, i stedet for den tradisjonelle bensinmotoren.

Båtliv har tidligere testet Goldfish 23 Tender. Deler av testen kan du lese her.