Finsk hybrid med tre propeller
Finsk hybrid med tre propeller
Finsk hybrid med tre propeller
Finsk hybrid med tre propeller
Finsk hybrid med tre propeller
Finsk hybrid med tre propeller
Finsk hybrid med tre propeller

Finsk hybrid med tre propeller

Med solceller på taket, en solid batteriklump i motorrommet og elektrisk motor på strak aksling er Nord Star-prototypen 31 Hybrid et mulig finsk Columbi-egg i jakten på en rask og enkelt konstruert hybridbåt.

Publisert Sist oppdatert

Nauvo, Finland: Nord Star 31 Hybrid er verdens eneste hybridbåt som kombinerer to aldeles ordinære dieselmaskiner og drevdrift med elektrisk maskin. Verftets kostnadseffektive løsning på hvordan hekkaggregat og elektrisk drift kan jobbe sammen er å la de to D3-maskinene stort sett være i fred og heller sette inn en ekstra aksling og foldepropell mellom drevene. Nord Star er godt fornøyd med «tredrevsløsningen», som koster vel 200.000 kroner som ekstrautstyr. De eneste problemene så langt er at likestrømsmotoren har hatt en tendens til å bli i varmeste laget nede i motorrommet når den gulper i seg noen hundre ampere strøm. Men dette vil nok Nord Star og motorleverandøren lett kunne løse på senere versjoner, enten i form av kjølefinner og motorromventilasjon eller med en enkel form for vannkjøling av el-motoren.

Alle foto: Jan Hanchen Michelsen