Ny vri på el-båten: Luksus i ruslefart
Ny vri på el-båten: Luksus i ruslefart
Ny vri på el-båten: Luksus i ruslefart
Ny vri på el-båten: Luksus i ruslefart
Ny vri på el-båten: Luksus i ruslefart
Ny vri på el-båten: Luksus i ruslefart
Ny vri på el-båten: Luksus i ruslefart

Ny vri på el-båten: Luksus i ruslefart

Amerikanske Lear Boats mener de har funnet en god løsning i jakten på en brukbar el-båt. Fabrikkens 20-foter Lear 204 leveres med en lang rekke ulike overbyggsløsninger, og både skrog, rorsystem og den fembladete propellen skal være konstruert fra grunnen av med tanke på el-drift.

Publisert Sist oppdatert

Lear 204 kan gå vel ti timer på en lading når batteriene er nye, og skal gjøre .... 4.3 knop! Fabrikken skryter av at det nytenkende undervannsskroget gjør båten tilnærmet bølgefri, men med så lav fart vil jo ingen deplasementbåter lage særlig mye sjø. Bare spør eiere av klassiske sørlandssjekter med små bensinmotorer.

Drivverket er en 36 volts, elektronisk styrt likestrømsmotor, drevet av seks velte, - og gasssikre Concord AMG-batterier. Batteriene er i tillegg vedlikeholdsfrie og frostsikre. Fabrikken har ikke oppgitt batterikapasitet eller motorstyrke, men den teoretiske rekkevidden er vel 40 nm på én lading, eller omtrent ti timers drift. Det skulle holde for en hyggelig dag på sjøen, og batteriene skal vare i minst sju år under normal bruk - vel og merke uten at definisjonen av normaldrift er spesifisert.

På pluss-siden må det  nevnes at båten er særdeles godt utstyrt, kan strandsettes om nødvendig, har en kapasitet på 10-12 passasjerer og kan leveres med en "kraftpakke" som får farten opp en smule for bruk i områder med mye strøm. "Power Surge Propulsion system", kaller fabrikken denne løsningen, og sier at båten da får 10 HK motor og en fart på 6.6 knop. Dette er genuin snekkefart og i tråd med skroghastigheten, men dessverre opplyser ikke fabrikken hvor lenge batteriene varer i dette tempoet.

Drivverket skal også være godt sikret mot korrosjon, noe som er problem på en del el-båter. Så båten kan uten problemer kjøres i saltvann. Likevel blir flatbunnete Lear 204 trolig en modell som passer best på innsjøer og sakteflytende elver. Også i havnebassenger og til lokaltrafikk godt innaskjærs kan den sikkert fungere bra, men den som vil ferdes lydløst, billig og miljøriktig på værutsatte norske fjorder vurderer kanskje den trauste, elektriske Polar-snekken som nå settes i serieproduksjon som et bedre alternativ?

Lear 204 er nå under utprøving i Nederland og skal offisielt introduseres på det europeiske markedet under en messe i Düsseldorf i januar. Det er i skrivende stund ikke noen norsk importør av båten, og heller ikke prisen er kjent. Men Lear Boats lover en bra kombinasjon av luksus, miljøvennlighet og rimelig pris.

Alle foto: http://www.learbaylor.com