Søk i arkivet

Vil gjøre eldrift billigere enn bensin

Green Marine utvikler en elektrisk påhenger. De har tro på en elektrisk framdrift, og har fått med seg eksperter på laget.

Vi fikk en prat med danske Simon Jensen fra Abtery og svenske Niclas Swanér fra GreenStar Marine om den nye påhengsmotoren på over 200 hester på messen i Sverige. Motoren som ble vist frem er en konseptversjon hvor teknologien testes ut. Motoren som en gang kommer i salg er under tidlig under utvikling. Det svenske selskapet skal bygge et nytt undervannshus som skal tåle langt mer krefter, enn undervannshuset fra Evinrude som brukes på konseptmodellen. 

Simon Jensen fra Abtery er ekspert på elektriske drivlinjer, og selskapet har jobbet med å utvikle løsninger for bilindustrien. 

Enklere og billigere båtliv

Målet for produktet er å skape en løsning som blir ett enklere og billigere båtliv på sikt. Selve motoren skal koste mindre enn en tilsvarende bensinmotor med samme ytelse. Batteripakken blir selvfølgelig kostbar, men prisene faller, og med høy bensinpris, så vil en elektrisk løsning bli billigere. Hvor langt tid det vil ta før elektrisk går i pluss, er avhenging av kjøremønster og batteristørrelse.

Q-Yachts Q30, tilbake til framtiden

 

200HK: Motoren er elektronisk begrenset til 200 hk. For å få mer kraft kreves det ett kraftigere undervannshus.

200HK: Motoren er elektronisk begrenset til 200 hk. For å få mer kraft kreves det ett kraftigere undervannshus.

SEILmagasinet

 

Over 50 knop

På RIBen, en Hava 700, vist frem i Marstrand er det montert en batteripakke på 54 kWh. Den er plasert i to deler under dørken. Til sammenligning har største Tesla 100 kWh, mens nyeste utgave av Nissan Leaf har 40.

Elpåhengeren drar 140 kW på full fart som gir en fart på 50 knop, men i slike hastigheter blir batteriet tappet raskt. Det vil være tomt på under 20 minutter.

Men i 30 knop, vil forbruket være lavere, og under gode forhold vil batteripakken vare i en time. Du kommer langt i løpet av en time i denne farten. I 16-18 knop vil batteriet har nok energi til en tur fra Marstrand til Skagen. 

LES: Elbåtene er her, men ikke for alle

Kan hurtiglades

Både motoren, batteriene, og all elektronikken er komponenter fra bilindustrien. Båten har også en standard CCS-kombolader, slik vi finner på europeiske elbiler. Med denne laderen kan batteriet lades med 50 kW likestrøm, som teoretisk gjør det mulig å lade batteriet på vel en time, men slike ladere finnes bare langs landeveien, som betyr at båten må på henger for å fylle energi kjapt.

Med vanlig landstrøm vil det ta 16 timer å få ladet opp. Det betyr at du etter en natt i Skagen, kan reise tilbake til Marstrand, etter å ha kjøpt strøm for ca 50 kroner.

Overført til farvannet på Østlandet, kan du med denne kjøre tur/retur Oslo Tønsberg for 100 kroner.

LES: Elmotor mest populært i Sverige

 

55kWh: Batteriet er på størrelse med siste generasjons elbiler. Nissan Leaf har 40 kWh, Hyundai Kona 60 kWh.

55kWh: Batteriet er på størrelse med siste generasjons elbiler. Nissan Leaf har 40 kWh, Hyundai Kona 60 kWh.

SEILmagasinet

 

Prisene faller

Simon Jensen er batteriekspert, og har tro på både prisfall og ny teknologi. Han forteller om en utvikler i Spania som bruker grafén og svovel i batteriene, som gjør at energien kan pakkes enda tettere, og batteriene kan produseres med billigere råvarer.

Bavaria med el, hybrid eller diesel

Mye elektronikk

I båten sitter det en konverter som gjør om vekselstrøm fra brygga til likestrøm på batteriet. Denne øker også spenningen fra 240 volt til 400.

Strømmen fra batteriet til motoren er på 400 volt likestrøm. Under motordekselet blir denne konvertert til vekselstrøm, som den børsteløse elmotoren bruker. Både omformeren og elmotoren blir avkjølt med vann.

En full ferdig elmotor er planlagt lansert i 2019.

 

I mai testet vi tre elektriske påhengere mot én bensinpåhenger for jolla, eller mindre båter.

Les testen Bensin mot strøm. 

 

RIB: Motoren er montert på en RIB som har en toppfart på 50 knop.

RIB: Motoren er montert på en RIB som har en toppfart på 50 knop.

SEILmagasinet

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen