Greenline NEO:

GREENLINE NEO: To elektriske motorer fra Torqeedo og to BMW i3-batterier.
GREENLINE NEO: To elektriske motorer fra Torqeedo og to BMW i3-batterier.
GREENLINE NEO: To elektriske motorer fra Torqeedo og to BMW i3-batterier.
GREENLINE NEO: Plantegning som viser en av løsningene.

Bensintank eller to BMW i3-batterier?

Greenline Yachts lanserer Neo som kunden velge mellom fossilt eller elektrisk fremdrift.

Publisert Sist oppdatert

Da Greenline ble lansert for ti år siden var de allerede tidlig ute. Første modell var Greenline 33 som også ble levert som hybridløsning. Båtliv testet hydritutgaven som imponerte den gang. Men selv om det ble solgt flere båter var de aller fleste solgt uten hybridløsning. Trolig kostet dette alternativet for mange.

Ny generasjon

Nå tar Greenline steget helt ut og lanserer NEO som også har ren elektrisk motor. I den anledning lanserer også Greenline for første gang en modell med utenbordsmotorer. Motoriseringen for elektrisk fremdrift blir Torqeedo Deep Blue som er høyspentmotor, altså at det er 400 volt mellom batteri og motor. Det blir da to motorer, hver av dem med 30,5 kW, altså totalt 61 kW, som tilsvarer 80 hestekrefter. Maksimal rekkevidde blir da 40 nautiske om båten holder en økonomisk hastighet på seks knop.

LES OGSÅ: Elbåtene er her, men ikke for alle

To BMW-batterier

Får man det travelt har båten en toppfart på 16 knop, og rekkevidden blir da 20 nautiske. Batteriene har to BMW-batterier, tilsvarende motorene i BMW i3. Her må man med andre ord beregne god tid til oppladning til ny tur.

LES OGSÅ: Satser på sjøens Tesla

Greenline NEO kommer også med tradisjonelle utenbordsmotorer som bruker bensin. Med totalt 300 hestekrefter blir farten en helt annen. Cruisefarten blir da 36 knop, mens toppfarten blir 42 knop. 

Tekniske spesifikasjoner

Lengde: 36,05 fot

Bredde: 3,49 meter

Dyptgående: 0,85 meter

Vekt: 4,6 tonn

Kabiner: 1

Køyeplasser: 2

CE-kategori: B