Søk i arkivet

Polarcirkel kommer med elmotor

Ambisiøse Evoy har inngått avtale med Helgeland Plast om installering av elmotor i Polarcirkel-modell.

Florø-bedriften Evoy har hårete mål om å elektrifisere fritidsbåter og arbeidsbåter i størrelse opp til 15 meter (ca 50 fot), verden over. I første omgang sikter selskapet seg inn mot mindre og hurtiggående arbeidsbåter på syv til ni meter, typiske båter som frakter folk til og fra oppdrettsanlegg.

I februar signerte Evoy kontrakt med Helgeland Plast om å installere den første prototypen av framdriftssystemet i en arbeidsbåt av typen Polarcirkel 860.

Xalt i USA er leverandør av komponentene. Motoren skal ha 435 kilowatt maksimal- og 230 kilowatt kontinuerlig effekt. Batteriene er på 100 kilowattimer.

Les også: Florø-bedrift til elektrifisere fritidsbåtflåten

Kostnader

Å installere den elektriske framdriften vil være to til tre ganger dyrere enn å installere en dieselmotor, ifølge gründeren, men driftskostnadene blir mye lavere. I tillegg er det mulig å få støtte til halvparten av merkostnaden fra Enova. Den dyreste delen av systemet er batteriene, som står for om lag 50 prosent av kostnadene.

Når systemet er klart for levering forventer gründeren at om lag halvparten blir installert i eksisterende båter, mens den andre halvparten installeres i nybygg.

– Vi har kjøpt den første båten i februar, og realistisk sett håper vi å få den fra produsenten i begynnelsen av mai. Etter det skal vi installere framdriftssystemet og håper å være ferdig sertifisert til juni. Etter at vi har stresstestet systemet, blir det en klipp- og lim-prosess å installere det i andre båter, sier Stavøstrand til Teknisk Ukeblad.

Han har fått med seg de to oppdrettsselskapene Marø Havbruk og E. Karstensens Fiskeoppdrett på eiersiden, og har fått syvsifret beløp i støtte fra investeringsfondet Katapult Ocean.

 

 

 

 

 

 

 

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen