Søk i arkivet

Malingsavfall
Malingsavfall
Slik ser den nye containerbua ut. Går det som Ren Marina håper, vil vi se denne bua på 300 marinaer i Norge i 2015.
Slik ser den nye containerbua ut. Går det som Ren Marina håper, vil vi se denne bua på 300 marinaer i Norge i 2015.
Prosjektleder Thomas Hartung og miljø- og utviklingsminister Erik Solheim på vei ut mot Lindøya for å se den nye miljøordningen.
Prosjektleder Thomas Hartung og miljø- og utviklingsminister Erik Solheim på vei ut mot Lindøya for å se den nye miljøordningen.

Båtfolket skal bli miljøbevisste

Med dresskjorta trukket opp og et godt grep om slipemaskinen, satte Erik Solheim startskuddet for en avfallsordning som vil omfatte en stor andel av båteierne langs kysten.

Prosjektet har som mål å rydde opp i alle norske marinaer. Batterier, spillolje og bunnavfall får sin egen sorteringsbu.
Lindøya er en av de første marinaene som er med i prosjektet Ren Marina, som i 2015 vil omfatte  hele 300 marinaer langs hele norskekysten. Målet er nå nå flest mulig av landets mer enn 700.000 fritidsbåter.

Kildesortering
I sorteringscontaineren som settes ut i de aktuelle marinaene er det egne avfallsdunker for malingsavfall, oljeprodukter, spraybokser og batterier. I containeren er det også dukker som er til utlåns, for å samle opp avfall under båtpussen. Og ikke minst en slipemaskin med industristøvsuger som lånes ut gratis.
– Når en båt på 30 fot slipes for bunnstoff vil det gi 20 kilo bunnavfall, forteller prosejktleder Thomas Hartung i Ren Marina. Dette bunnavfallet har stort sett havnet på bakken og deretter blitt skylt ut i sjøen. I en marina med flere hundre båter sier det seg selv da at det blir mange kilo bunnavfall i løpet av en sesong.

Totalt sett vil miljøprosjektet redusere utslippet med hele 98 prosent, ifølge initiativtakerne.

Pilotprosjekt
Hartung håper på at ordningen etter hvert skal bli selvbærende økonomisk. I år omfatter prosjektet tre marinaer, neste år 20-30 marinaer og i 2015 hele 300 marinaer. De tre første marinaene er Lindøya slipp, Malømya slipp og Øvre Bragernes motorbåtforening.
–  Vi har fått gode tilbakemeldinger av båtfolket som har rukket å få teste denne løsningen. Og fungerer det på Lindøya som ikke har veiforbindelse, da fungerer det de andre stedene også, sier Hartung. Han ser for seg at båteierne i marinene betaler noen hundrelapper ekstra for å ta vare på nærmiljøet.

Fylles opp
Bjørn Johansen ved Lindøya Slipp har allerede fått noe erfaring med prosjektet etter å ha hatt containeren i to uker og er veldig fornøyd med ordningen så langt. Avfallsdunkene fylles effektivt opp med miljøfarlig avfall som hittil har vært adresseløst på marinaen.
– Jeg tror folk er villige til å betale litt for nærmiljøet, bare det ikke blir altfor dyrt. Men blir det for store kostnader som slippet selv må betale, så gjør vi det nok ikke før det blir pålagt, sier Johansen.
Han har allerede tatt et betydelig skritt for å begrense utslippet fra marinaen med drenering som samler opp avfallsvannet når båtene spyles, med oppsamling av bunnstoff i en avfallskum.
– Dette er et veldig bra tiltak, og vår herre ser nåde i prosjektet, sier miljø- og utviklingsminster Erik Solheim med et smil under vårsola i seilbåten,, på vei tilbake fra Lindøya.

Prosjektet er et samarbeid med Avfall Norge, Veolia Miljø, Kongelig Norsk Seilforening, Jotun og Skaue-Laneskog.  Veolia Miljø setter ut returpunkter for innsamling. Jotun skal se på alternative distribusjonskanaler for en egenkomponert miljøpakke for oppsamling av avskrap og rester.

Hva tror du om prosjektet? Del dine meninger med leserne i kommentarfeltet under:







 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen