Denne påhengeren går på propan
Denne påhengeren går på propan
Denne påhengeren går på propan
Denne påhengeren går på propan
Denne påhengeren går på propan
Denne påhengeren går på propan
Denne påhengeren går på propan
Denne påhengeren går på propan

Denne påhengeren går på propan

GÖTEBORG (Båtliv): Bare én motor får lov til å starte og gå under båtmessa i Göteborg. Verdens første gassdrevne påhenger som er fri for utslipp er lansert i Skandinavia.

Publisert Sist oppdatert

>>Se bildespesial!

Montert med girhuset i en tønne med vann dras motoren i gang. Den går som en hvilke som helst annen motor, men med noe helt annet enn tradisjonell bensin. Folk som går forbi stopper litt opp. Enkelte legger merke til tilkoblingen. Slangen er koblet til en gassflaske. Lehr, som denne påhengeren heter, har en firetakters motor, og den fungerer som en helt vanlig påhenger. Motoren er også det samme, men forgasseren er tilpasset gass i stedet for bensin. I Göteborg vises den i disse dager for første gang i Skandinavia.

Mindre avgasser

– Mellom 20 og 30 prosent av bensinen forsvinner med avgassene fra en vanlig motor som går på bensin. Med gass er utslippet lik null, sier Magnus Rodell fra Lehr Scandinavia. Importøren henviser til svenske Naturvårdsverket som underbygger disse faktaene. Gassmotoren har allerede høstet inn flere priser, som årets oppfinnelse 2012 fra National Marine Manufactures Association og Årets gjennombrudd 2009 og 2012 fra Popular Mechanics Breaktrough Awards. The Tech Museum i Silicon Valley har også tildelt motoren årets miljøpris for 2012.

Lehr leverer gassdrevne motorer med 2,5, 5 og 9,9 hestekrefter. På LP 2.5 og LP 5.0 er det en hurtigmontering på baksiden for en mindre engangs gassflaske. LP 5.0 har i tillegg til hurtigmonteringen også mulighet for å koble til en vanlig propanflaske. LP 9,9 har kobling til vanlig gassflaske.

Litt dyrere

Motorene bygges på samme fabrikk i Kina som mange av de store produsentene av utenbordsmotorer. Men Rodell tror det vil ta litt tid før de andre kommer etter. Det er nemlig et tjuetalls patenter som Lehr sitter på som de store produsentene først må komme seg utenom. Han tror dermed at Lehr vil få en sterk markedsposisjon i nær fremtid.

– Dette er et produkt som kommer i rett tid, der man ønsker et renere alternativ, sier Rodell.

De nye motorene er så ferske i Skandinavia at importøren ennå ikke hadde norske eller svenske priser. Men innkjøpsprisen ligger noen få prosent over konkurrerende påhengere, med bensin.

Reinere motor

Importøren trekker gladlig fram litt fakta om fordelene med gass framfor bensin når den vises for første gang under båtmessa i Göteborg som er oppe i disse dager. Blant annet at propan har høyere energitetthet enn bensin. Eksempelvis holder en flaske med fem kilo gass like lenge som ti liter med bensin.F orbrenning av en kilo propan tilsvarer forbrenning av 1,5 liter bensin.

– Prisen blir da omtrent det samme, men gass gir også reinere forbrenning enn bensin. Det gir igjen mindre utslipp av CO2 og lager så mye som 97 prosent færre partikler og har 96 prosent mindre kreftfremkallende faktorer, forklarer Rodell. Han legger til at propan heller ikke har samme løsningsmiddel som bensin, og bryter derfor ikke ned olje og slanger, og motoren beholder en bedre smøringseffekt.

– Motor med gass har en tendens til å holde to til tre ganger lenger enn bensinmotorer, sier Rodell.