Søk i arkivet

NYHET: Nordkapp lanserte to boweidere på 7 meter. En med glassfiberskrog, og en med aluminiumskrog.
NYHET: Nordkapp lanserte to boweidere på 7 meter. En med glassfiberskrog, og en med aluminiumskrog. Foto:
FART: Aluminiumskroget er røffere i finishen, men fartsegenskapene skal være tilnærmet.
FART: Aluminiumskroget er røffere i finishen, men fartsegenskapene skal være tilnærmet. Foto:
Foto:
Foto:
DASS: Designeren har lurt inn ett toalettrom midt i skroget med nedgang fra dashbordet.
DASS: Designeren har lurt inn ett toalettrom midt i skroget med nedgang fra dashbordet. Foto:
DESIGNER: Espen Thorup står bak Nordkapps linjer. Han har aluminiumsversjonen som sin favoritt.
DESIGNER: Espen Thorup står bak Nordkapps linjer. Han har aluminiumsversjonen som sin favoritt. Foto:

Båtmesse GöteborgTo nye fra Nordkapp lansert i Göteborg

Med glassfiber eller aluminiumskrog, du velger.

DESIGNER: Espen Thorup står bak Nordkapps linjer. Han har aluminiumsversjonen som sin favoritt.
DESIGNER: Espen Thorup står bak Nordkapps linjer. Han har aluminiumsversjonen som sin favoritt.
Seilas A Nissen-Lie

Nordkapp 705 Avant med glassfiberskrog og Nordkapp Ranger 705 Avant med aluminiumskrog ble avduket på båtmessen i Göteborg. Skroget er kjent, og er likt som Nordkapp 705  Enduro. Mens Enduro er en konsollbåt, så er båtene som har premiere i Göteborg bowridere. Det gir en cockpit mer lik som en daycruiser, men har også en sittegruppe i baugen. Nyhetene har også fått plass til et toalett under konsollen. 

– Det var en utfordring å få til nedgangen til toalettet. Løsningen var å lage døren som en fortsettelse av dashbordet, forklarer båtens designer, Espen Thorup. 

Litt dyrere med aluminium

– Jeg ville valgt aluminium, forklarer båtens konstruktør. Ikke fordi metallet tåler et røffere bruk, men fordi at båten går mer stille i sjøen. 

Aluminiumsskroget er røffere i finishen, og steglistene er sveiset på med tydelige spor, men designeren mener at det ikke påvirker egenskapene negativt, heller tvert i mot. 

– Små ujevnheter bidrar til luft mellom skrog et og vannet, og det kan faktisk redusere friksjonen, mener Thorup. Ranger veier noen kilo mer. 

Aluminiumsversjonen koster ca 50 000 kroner mer. Selv om overbygget er støpt i samme form, så er det forskjeller også på dekk. Aluminiumsbåten har et tykkere fenderlist, sortmalte rekker og setene har nakkestøtter. 

– Aluminiumsversjonen henvender seg til et litt annet publikum, og det har vi tilpasset stylingen, forklarer designeren. 

DASS: Designeren har lurt inn ett toalettrom midt i skroget med nedgang fra dashbordet.

DASS: Designeren har lurt inn ett toalettrom midt i skroget med nedgang fra dashbordet.

Populær i Sverige

Torup har ingen salgstall fra Sverige, men har merket at etterspørselen er stor for Nordkapp. 

– Tidligere måtte vi jobbe for å få forhandlere i Sverige, nå kommer de løpende etter oss. Også svenske har fått øynene opp for norsk båtdesign.

Nordkapp 705 Avant med glassfiberskrog med 150 hk Evindrude koster 535.900 svenske koroner på messen. Den utstilte båten med 200 hk, baugpropell og utstyrspakke koster 692.600 kr. Ranger-versjonen koster 637.900 med 200 hk på hekken. Den utstilte modellen har ekstrautstyr for over 100 000 kroner. 

Enduro-versjonen koster 517.900 med 150 hk. De norske prisene vil bli tilnærmet like. 

FART: Aluminiumskroget er røffere i finishen, men fartsegenskapene skal være tilnærmet.

FART: Aluminiumskroget er røffere i finishen, men fartsegenskapene skal være tilnærmet.

 

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen