Søk i arkivet

NOMINERT: Sting 610 BR.
NOMINERT: Sting 610 BR. Foto:

European Powerboat of the Year 2017Lesernes kåring: Båter opp til 25 fot

Tre nordiske er nominert i klassen opp til 25 fot. Hvilken båt mener du bør vinne?

European Powerboat of the Year er en kåring av årets motorbåt. Juryen består av journalister fra Europas ledende motorbåtblader. Båtliv er med som eneste nordiske båtblad. Alle båtene som er nominert er testet av en eller flere av de representerte bladene. Vinneren offentliggjøres 22. januar, i anledning av verdens største innendørs båtmesse, Boot Düsseldorf.

Juryen har delt inn motorbåtene i fem kategorier etter størrelse. Les mer om de nominerte i alle størrelsene.

I klassen opp til 25 fot er det tre nordiske båter, to norske og en finsk – men sistnevnte med norsk designer. Espen Thorup har designet to av de nominerte båtene i denne klassen, Bella 700 Raid og Sting 610. Sistnevnte er designet som daycruiser, konsollbåt og bowrider, og det var bowrideren som ble nominert. I tillegg ble Cormate 23 Utility nominert. Først og fremst for den store variasjonen, der man kan velge motor helt nede fra 115 hestekrefter og opp til 400 hestekrefter, og man kan velge mellom både utenbords- og innenbordsmotor.

Det er juryen som tar beslutningen for hvilklen båt som vinner, men for gøy lager Båtliv en uhøytidelig avstemning hvor leserne kan komme med sin mening om de nominerte,  og hvem du mener fortjener å vinne. Dette vil ikke ha konsekvenser for juryens avgjørelse.

Les mer om hver enkelt båt under avstemningen.

Sea Ray 250 SLX Bow Rider

SEA RAY 250 SLX BOW RIDER

Den amerikanske produsenten er kjent for båter med gode kjøreegenskaper, som har kommet godt ut i tester. Her er det lansert en solid og kompakt bowrider med høy ytelse.

  • Lengde: 7,77 meter
  • Bredde: 2,59 meter
  • Vekt: 3377 kg
  • Motor: 300-430 hk
  • CE-kategori: C

Sting 610 Bow Rider

STING 610 BOW RIDER

Det er ikke uvanlig at båter kommer med ett skrog og gjerne tre versjoner, men det hører til sjeldenhetene at kvaliteten er så høy i forhold til pris som med Sting 610. Her velger man mellom konsoll, daycruiser og bowrider. Juryen valgte å nominere bowrideren.

  • Lengde: 6,08 m
  • Bredde: 2,37 m
  • Vekt: 900 kg
  • Motor: 90-115 hk
  • CE-kategori: C
  • Pris BR: 349 300 kr med 115 hk

Bella 700 Raid

BELLA 700 RAID

I Bella 700 Raid har man fått plass til det meste, selv om styrehusbåten bare er 6,65 meter lang. Båten ble testet i Båtliv nummer 2 2016. På plussiden for denne båten var mye båt for pengene; den har stort akterdekk og den utmerker seg med to innganger. På minussiden satte vi at den ristet en del i hard sjø.

  • Lengde: 6,65 m
  • Bredde: 2,60 m
  • Vekt: 1600 kg
  • Motor: 115-200 hk
  • CE-klasse: C
  • Pris: Fra 550 000 kr

Jeanneau Cap Camarat 6.5 BR

JEANNEAU CAP CAMARAT 6.5 BR

Våren 2016 ble nyheten Jeanneau 6.5 BR introdusert. Dette er en bowrider eller Twinconsol, som man også kaller denne type båtmodeller. Denne bowrideren er designet og utviklet for nordiske forhold. Den franske produsenten har studert og lyttet til markedet, og tilpasset hele båtens struktur så den skal bli så optimal som mulig.

  • Lengde: 6,10 meter
  • Bredde: 2,48 meter
  • Vekt: 1050 kg
  • Motor: 115-200 hk
  • CE-kategori: C
  • Pris: 335 000 kr med 115 hk

Cormate Utility 23

CORMATE UTILITY 23

Cormates nye båt ble lansert på Båter i sjøen. Den første modellen leveres i mer påkostet utgave. Det blir med den nye Mercury 115 hestekrefter, en fornuftig motorisering. Men er det viktig for deg å kjøre fort, får du den også med 400 hestekrefter. Farten er da om lag 80 knop! Noe av det som gjør denne båten spennende, er den store motorvariasjonen. Prøvekjøring gjenstår.

  • Lengde: 7,11 m
  • Bredde: 2,27 m
  • Vekt: 1200 kg
  • Motor: 115-400 hk
  • CE-kategori: C
  • Pris: Fra ca. 500 000 kr
 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen