Søk i arkivet

Sjøfartsdirektoratet ønsker småbåtregister

Sjøfartsdirektoratet ønsker å drifte et obligatorisk båtregister, som ventelig vil innføres med ny ordning for vrakpant.

Haugesund

I dag åpner sjøfartsdirektør Olav Akselsen den årlige fritidsbåtkonferansen hos Sjøfartsdirektoratet i Haugesund. Blant temaene for årets konferanse er fordeler og utfordringer med obligatorisk småbåtregister.

I en samtale med Båtliv i forkant av konferansen sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen at Sjøfartsdirektoratet ønsker å drifte et slikt register, dersom myndighetene vedtar å gjenopprette et offentlig register.

Les også: Årsavgift for skroting av båter

Toneangivende aktører som politiet, Redningsselskapet og forsikringsselskapene har i flere år gitt uttrykk for ønske om et slikt register. Mange mener at den planlagte vrakpantordningen forutsetter et småbåtregister som kan dokumentere rettmessig eier av båten.

– Det er naturlig at en offentlig etat drifter et offentlig register. Fra før av har Sjøfartsdirektoratet ansvaret for skipsregistrene, og flere tusen fritidsbåter er allerede registrert hos oss, sier Akselsen til Båtliv.

Les også: Ønsker offentlig båtregister

Dagens frivillige småbåtregiseter driftes på konsesjon av Redningsselskapet.

Marilyn Monroe hilser velkommen
på kaia i Haugesund

Marilyn Monroe hilser velkommen på kaia i Haugesund

Miljø

Det er miljødirektoratet som har fagansvar for vrakpantordningen, og også miljøspørsmål står sentralt på årets konferanse. Sjøfartsdirektoratet har laget en utstilling av bilder tatt under vann i Smedasundet i Haugesund og skulpturer laget av søppel som er plukket opp fra havet.

Haugesund er kjent for sild, og en
søppelsild står utstilt hos
Sjøfartsdirektoratet..

Haugesund er kjent for sild, og en søppelsild står utstilt hos Sjøfartsdirektoratet..

– Vi må ta vare på miljøet. Gleden ved å være på sjøen forringes av søppel, sier Akselsen. Og da passer det jo godt at det på vei ut fra Sjøfartsdirektoratet dukker opp en bil med påskriften ”Det finnes ikke søppel mer”.

Det er dessverre ikke alltid man kan
stole på reklamen.

Det er dessverre ikke alltid man kan stole på reklamen.

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen