Søk i arkivet

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen åpner Fritidsbåtkonferansen.
Sjøfartsdirektør Olav Akselsen åpner Fritidsbåtkonferansen. Foto:

Vil rydde opp for forbrukerne

Sjøfartsdirektoratet mener at dagens registreringssystem er forvirrende for forbruker og gir dårlig rettsvern.

Haugesund

– Dagens system med et frivillig småbåtregister og skipsregister fungerer dårlig for forbrukerne. En god del båter er dobbeltregistrert, og mange er ikke registrerte i det hele tatt. Det er tungvint å finne ut av eierforhold, og gir dessuten dårlig rettsvern for forbrukerne, som må sjekke Småbåtregister, Skipsregister og Løsøreregister for å finne ut av eierforhold og registrering av pant, sier avdelingsdirektør Anita Malmedal i Sjøfartsdirektoratet.

Spørsmålet om hvem som skal drifte et eventuelt obligatorisk småbåtregister ble heftig debattert på Fritidsbåtkonferansen i Haugesund.

I dag er det slik at alle fritidsbåter over 15 meter har pliktig registrering i Skipsregisteret. Fritidsbåter mellom syv og 15 meter kan registreres i Skipsregisteret, som er et realregister, hvilket betyr at den registrerte båten kan pantsettes.

Dagens Småbåtregister er et frivillig register som drifts på konsesjon av Redningsselskapet, og det omfatter i dag 155.000 småbåter (båter opptil 15 meter, ifølge småbåtloven). I tillegg til Skipsregisteret og Småbåtregisteret må mange båtfolk også forholde seg til Securmark, Seilbåtregisteret og Telenors radioregister.

Anita
Irene Malmedal, avdelingsdirektør Skipsregistrene

Avdelingsdirektør Anita Malmedal i Sjøfartsdirektoratet vil rydde opp for forbrukerne. Foto Steinar Haugberg.

Gjeld

I dag hender det at folk som kjøper båter mellom syv og 15 meter risikerer å bli sittende med tidligere eiers gjeld, hvis de ikke selv omregistrerer båten i Skipsregisteret. Også hvis selger er en profesjonell forhandler. Skrekkeksempelet er Johs. Lunde-konkursen der bostyrer krevde tilbake båter som var solgt til privatpersoner, uten at båtene var blitt omregistrert i Skipsregisteret.

– Vi ønsker ett register for å unngå dobbeltregistrering av båter, og i Sjøfartsdirektoratet har vi både kompetansen og systemene for å få til dette på en god måte, sier Malmedal.

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen