Søk i arkivet

Sommertokt 2019Slik renser du kjølevannssystemet på Volvo Penta

Motoren kan trekke tang og søppel inn fra sjøen. Her ser du på video hva du bør gjøre når motoren går varm.

Grimstad

Båtliv fikk sjøgress inn i kjølevannssystemet på tur gjennom Nidelven, og motoren gikk umiddelbart varm da vi kjørte ut mot Store Torungen.  Vi kjører en Sealine C330 med Volvo Penta D6-maskin, som yter 400 hestekrefter.

Les også: Båtliv fikk motorstopp i kuling

Vi kom oss til Arendal ved å spyle vann fra dusjen på hekken ned i sjøvannsfilteret. I gjestehavnen satte vi vannslangen ned i sjøvannsfilteret og spylte ut en stor klump sjøgress, men motoren dro likevel ikke gjennom kjølevann fra sjøen. Det var tørt i sjøvannsfilteret. Lå det mer gress i systemet eller var impelleren røket? Vi kontaktet mekaniker Geir Johansen fra Arendal Maritime Senter, som kom på kort varsel.

 Impelleren

–Nå må vi se hvorfor det ikke kommer vann fram til sjøvannsfilteret. Jeg begynner med å åpne opp inntaket på drevet. Det er ingen stoppekran på drev (hekkaggregat), så det gjelder å holde slangen opp når vi har fått skrudd den av, sier han, og fortsetter: –Så åpner jeg slangen i bakkant av oljekjøleren. Der er det trang passasje på D6-modellene, sier Johansen.

Han konstaterer at det ikke ligger sjøgress i slangen foran sjøvannsfilteret. Da gjenstår det å sjekke om impelleren er i orden, og den er hel og fin.

Det viste seg at vannet ikke ble trukket gjennom sjøvannsfilteret på grunn av vakuum i systemet. Vi fylte på en kasserolle med vann i sjøvannsfilteret, satte på lokket på filteret, startet motoren, og da kom vannet rennende fra sjøen.

 Riktig

–Dere har gjort alt 100 prosent riktig. Det var lurt å kjøre kjølevann fra dusjen når sjøvannsinntaket var tett. Dermed røk ikke impelleren. Hvis impelleren ryker kan det komme små gummideler inn i motoren, og da kan det bli dyrt, sier Johansen.

Han forteller at sjøgress og dritt i kjølevannssystemet er et nokså utbredt problem for båtfolk, og han anbefaler folk å følge med rundt båten og ikke kjøre inn områder med sjøgress. Gresset kan være langt og vokse opp flere meter fra bunn mange steder langs kysten.

Vi har sjøgress i
sjøvannsfilteret på Volvo Penta D6, og motoren trekker
ikke fram kjølevann fra drevet.

Vi har sjøgress i sjøvannsfilteret på Volvo Penta D6, og motoren trekker ikke fram kjølevann fra drevet.

 

På Volvo Penta D6 sitter
sjøvannsfilteret lett tilgjengelig foran på babord
(venstre) side av motoren. Impelleren sitter rett under filteret.

På Volvo Penta D6 sitter sjøvannsfilteret lett tilgjengelig foran på babord (venstre) side av motoren. Impelleren sitter rett under filteret.

 

 

Geir Johansen åpner slangen i
bakkant av oljekjøleren for å sjekke om den er tett.

Geir Johansen åpner slangen i bakkant av oljekjøleren for å sjekke om den er tett.

 

Etter å sjekket slanger og
impeller, heller vi vann i sjøvannsfilteret og starter
motoren. Den trekker fram kjølevann.

Etter å sjekket slanger og impeller, heller vi vann i sjøvannsfilteret og starter motoren. Den trekker fram kjølevann.

 

Sealine C330 har stort motorrom
under akterdekket for Volvo Penta D6.

Sealine C330 har stort motorrom under akterdekket for Volvo Penta D6. Foto: OHNL, Båtliv

 

 

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen