Søk i arkivet

Havnepolitiets nye flaggskip

Planlagt i 10 år og levert på dagen.

Ønsker, krav og spesifikasjoner har vært planlagt og diskutert siden 2004. Den nye båten til havnepolitiet i Oslo ble nylig tatt i bruk. Båtliv har prøvekjørt den.

Norsk produksjon
Båten er 50 fot, men opplevelsen av å kjøre den er sammenlignbar med en 20-foter. Den reagerer kontant på fartsøkning. Det er ingen markert planingsterskel der båten jager opp i 20-30 og 40 knop. Båten er tegnet av norske Navial Dynamics, og bygget av Båtservice Mandal – etter mål og ønsker fra Oslo havnepoliti.



Designer Øystein Jahr er godt fornøyd med skroget, og det jobbes med å selge båter til utlandet. Han kan fortelle at kjøreopplevelsen er langt fra tilfeldig. Detter er moderne skrogdesign som skal gi gode egenskaper – særlig i høy sjø. På vår prøvetur i Indre Oslofjord var det knapt en halvmeter bølger, og det skapte ihvertfall ingen utfordringer.

Variert bruksområde
Sjef for Havnepolitiet i Oslo, Roar Isaksen er spesielt fornøyd med at båten ble levert til avtalt tid og til avtalt pris. Han forteller at båten er tilpasset et variert bruksområde:

– Denne båten skal erstatte den gamle «Vekteren». Denne ble bygget i 1983, og er blitt veteranbåt i år. Den nye båten er utstyrt med brannslokkingsutstyr, kran og varmesøkende kamera for å nevne noe. Å ta igjen båter som kjører for fort er bare en liten del av oppgavene. Båten skal brukes til alt fra søk og redning til bekjempelse av tjuvfiske.

Tekniske data:
Lengde: 14,99 m
Bredde: 4,53 m
Dypgående: 1,43 m
Byggemateriale: Aluminium
Motorer: 2x Volvo Penta D13, 800 hk
Propellsystem: Volvo IPS 1050, Twin IPS3
Toppfart: 42 knop
 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen