Havnepolitiets nye flaggskip
Havnepolitiets nye flaggskip

Havnepolitiets nye flaggskip

Planlagt i 10 år og levert på dagen.

Publisert Sist oppdatert

Ønsker, krav og spesifikasjoner har vært planlagt og diskutert siden 2004. Den nye båten til havnepolitiet i Oslo ble nylig tatt i bruk. Båtliv har prøvekjørt den.

Norsk produksjon

Båten er 50 fot, men opplevelsen av å kjøre den er sammenlignbar med en 20-foter. Den reagerer kontant på fartsøkning. Det er ingen markert planingsterskel der båten jager opp i 20-30 og 40 knop. Båten er tegnet av norske Navial Dynamics, og bygget av Båtservice Mandal – etter mål og ønsker fra Oslo havnepoliti.

Designer Øystein Jahr er godt fornøyd med skroget, og det jobbes med å selge båter til utlandet. Han kan fortelle at kjøreopplevelsen er langt fra tilfeldig. Detter er moderne skrogdesign som skal gi gode egenskaper – særlig i høy sjø. På vår prøvetur i Indre Oslofjord var det knapt en halvmeter bølger, og det skapte ihvertfall ingen utfordringer.

Variert bruksområde

Sjef for Havnepolitiet i Oslo, Roar Isaksen er spesielt fornøyd med at båten ble levert til avtalt tid og til avtalt pris. Han forteller at båten er tilpasset et variert bruksområde:

– Denne båten skal erstatte den gamle «Vekteren». Denne ble bygget i 1983, og er blitt veteranbåt i år. Den nye båten er utstyrt med brannslokkingsutstyr, kran og varmesøkende kamera for å nevne noe. Å ta igjen båter som kjører for fort er bare en liten del av oppgavene. Båten skal brukes til alt fra søk og redning til bekjempelse av tjuvfiske.

Tekniske data:

Lengde: 14,99 m

Bredde: 4,53 m

Dypgående: 1,43 m

Byggemateriale: Aluminium

Motorer: 2x Volvo Penta D13, 800 hk

Propellsystem: Volvo IPS 1050, Twin IPS3

Toppfart: 42 knop