Hevet 107 meter etter mistanke om svindel
Hevet 107 meter etter mistanke om svindel
Hevet 107 meter etter mistanke om svindel
Hevet 107 meter etter mistanke om svindel
Hevet 107 meter etter mistanke om svindel

Hevet 107 meter etter mistanke om svindel

If har den siste uken gjennomført en spektakulær aksjon ned på 107 meters dyp ved Hvaler i Østfold for å finne ut av hvorfor en 62 fots stor fritidsbåt sank i fjor sommer. Se bilder fra hevingen.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet har mistanke om forsøk på forsikringsbedrageri og to menn fra Østfold er siktet av politiet i denne anledning.

Etter flere dagers intenst arbeid på dypet, kom 62-foteren sakte til overflaten 18. mai og det ble mulig for politiet og forsikringsspesialistene å gå om bord for å sjekke nærmere detaljer. Den rundt 15 år gamle båten av merket Sunseeker ble kjøpt av de to eierne fra Østfold mens den lå i Cannes i Middelhavet. Kjøpet skjedde på bakgrunn av bilder som lå i en salgsannonse ute på nettet.

If opplyser at Sunseekeren ble sjøsatt i Strømstad i fjor sommer, etter transport på trailer gjennom Europa. Båten som var et oppussingsprosjekt, var kjøpt for omkring en mill. kroner og forsikret i If for omkring det dobbelte.

Båten lå ved kai i Strømstad uten å ta inn vann i noen dager før den skulle slepes til Skjeberg i Østfold tidlig i juli i fjor. Eierne har ifølge If oppgitt at det under slepet oppsto problemer med vanninntrengning i båten og  at de måtte kutte slepetauet slik at båten sank og ble liggende på 107 meters dyp et stykke fra Søndre Sandøy – ikke langt fra svenskegrensen.

Ved hjelp av miniundervannsbåt klarte If i fjor høst å lokalisere havaristen, og det ble besluttet å gjøre forsøk på heving. Kambo Marina i Østfold fikk oppdraget med hevingen. En fjernstyrt undervannsbåt klarte å få på plass utstyr som gjorde det mulig å få båten opp på et dyp som gjorde vanlig dykking mulig. Inne ved stranda på Søndre Sandøy ble 62-foteren tilslutt hevet ved hjelp av kraner på tre lektere og flere kraftige lensepumper.

– Hva politiet tilslutt konkluderer med som årsak til havariet gjenstår å se. Ifs mistanke om forsøk på forsikringsbedrageri er imidlertid ikke svekket, skriver If etter hevingen.

Ifølge If har ingen norske forsikringsselskaper har tidligere vært nede på et slikt sjødyp for å hente opp havarerte fritidsbåter. I tillegg til å bruke båthevingen for å sjekke holdbarheten i en skademelding, har det naturligvis også en viktig miljøside å få fjernet en så stor havarert båt i dette viktige naturområdet.