Søk i arkivet

 T-21 er en partybåt med miljøvennelig fremdrift. En flyttbar badebrygge.
T-21 er en partybåt med miljøvennelig fremdrift. En flyttbar badebrygge.
 Hele biminien er dekket av solceller. Det forlenger rekkevidden, og kan kanskje drive båten i lav fart på godværsdager.
Hele biminien er dekket av solceller. Det forlenger rekkevidden, og kan kanskje drive båten i lav fart på godværsdager.

Partybåt på strøm

T-21 fra Green Dream Boats er en 21-fots katamaran uten utslipp. Nå er båten kommet til Norge.

T-21 fra Green Dream Boats er bygget i Polen. Båten skal i følge nettsiden være bygget i avanserte materialer som gir lav vekt. Vekten skal være 600 kg. Båten har en hard bimini som er dekket av solcellepanel. Hvor mange watt disse panelene gir er det heller ikke opplyst noe om, men vi tipper nær 500. Det burde gi fremdrift i lav fart, kun fra sola i godt vær.
Taket gir beskyttelse for sol og regn, og det kan senkes ned når båten ikke er i bruk. Båten har en stor sosial cockpit med plass til 10 personer.

Moderne konsept
El-drift på sjøen er langt mer utfordrende en el-drift på land. Motstanden gjennom vannet er langt høyere enn trille og luftmotstanden på landeveien. Å få en båt i plan er som å konstant kjøre en elbil i oppoverbakke. Elbiler kjører stort sett med lite gasspådrag, mens en båt kjøres på langt høyere turtall.
For å få rekkevidde på en elbåt må motstanden gjennom vannet være minimal. En smalt skrog er best, men gir liten stabilitet. To smale skrog er derfor en god løsning, noe T-21 har.

Snekkefart
Farten skal i følge nettsiden ligge på 7 knop. Med ekstra batteri skal den ha en gangtid på 18 timer, uten sol. I følge enkel matematikk skal det gi en rekkevidde på 126 nautiske mil. Fra Oslo til Grimstad. Det høres fantastisk ut.
Det fremkommer heller ikke hva slags fremdriftsystem båten har, men bildene avslører en Torqeedo påhengsmotor.
Vi har testet slike motorer, og en slik motor har en display som viser forbruket i watt, og beregner rekkevidden ut fra farten kontinuerlig. Vi ble overrasket over hvor mye rekkevidden økte ved å sette ned farten.

Du finner mer info om båten her


Nye løsninger gir nytt design. Båten ser fremtidsrettet ut, og er ikke direkte stygg sammenlignet med andre partybåter.
 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen