Dag Kristoffer Borgenhov i Norsk Tilhengersenter importerer elbåten
Stor solseng på akterdekket
Klassiske løsninger og linjer
Torqeedo-motor i brønn under akterdekket

Sjøens Tesla

Med vakre linjer og el-motor vil Lex 610 erobre daycruisermarkedet, men den kan også fås med påhenger.

Publisert Sist oppdatert

Norge er blitt et viktig marked for produsentene av elektriske biler, og nå forsøker også båtprodusentene seg med elbåter på det norske markedet. Den utstilte båten har en frisk blåfarge, men kundene kan også velge grønn eller hvit båt.

Østerrike er et foregangsland innen elbåter, og Lex 610 har østerriksk opphav, men bygges i Estland. Dette er en klassisk daycruiser som gir assosiasjoner til 50-tallets båtliv. Du har en stor solseng akter, en cockpit som minner litt om en sportsbil og det korte fordekket foran solskjermen.

Båten fås med veldig stor variasjon av motorer. Du kan velge mellom stor eller liten motor, og mellom elmotor og bensinmotor. I begge tilfeller dreier deg seg om påhengsmotor som er festet nede i en brønn under akterdekket.

På den utstilte båten på Sjøen for alle, som vises i Norge for første gang, er det satt en liten Torqeedo-motor på kun 4 kilowatt. Vi får opplyst at båten kan gå i 2,5 timer i syv knops fart med denne motoren.

Båten veier kun 680 kilo og kan trailes etter en hvilken som hest personbil. Det er Norsk Tilhengerservice som forhandler båten (nts.no), og prisen i Norge vil ligge rundt en halv million kroner avhengig av motorisering.

– Vi har fått forespørsel fra flere tidligere Selco-eiere, som tydeligvis liker båten. Men det gjenstår å se om elbåter er like attraktive som elbiler i Norge. Vi tror vel egentlig ikke det, men det er moro å ta inn båten, sier Dag Kristoffer Borgenhov i nts.no til Båtliv.