Se hvem som er i Tyskland!

Etter ti års fravær er Saga tilbake på Boot Düsseldorf med de to eneste norskbyggede storbåtene på gigantmessen.

Publisert Sist oppdatert

Selje-verftet har som så mange andre båtbyggere slitt i et tøft tiår etter finanskrisen, men nå peker pilene oppover for den anerkjente produsenten. Omsetningen er nå vel femti millioner og optimismen er til å ta og føle på.  

Og da er det viktig å være tilstede på europeiske messer. På Boot viser Saga i samarbeid med forhandlere fra en rekke europeiske land to av de akseldrevne familiebåtene verftet har spesialisert seg på.

SAGA-KARENE. Idar og Sølve Refsnes på plass i Düsseldorf.
SAGA-KARENE. Idar og Sølve Refsnes på plass i Düsseldorf.

Til stede på standen er båtbygger Idar Refsnes sammen med Leangbukta-baserte Sølve D. Refsnes. 

- Vi fløy inn fra Norge i dag tidlig, men båtene har allerede vært vist i Berlin, der de vakte stor interesse, sier Idar Refsnes, som særlig peker på at «flyndren» pirrer nyskjerrigheten blant kunder som stort sett ikke har sett et klassisk drivverk på mange år.

For Saga-båtene er tradisjonelle. Ikke umoderne men tradisjonelle. Akkurat det er kanskje nøkkelen for å skille seg ut på en båtmesse der radikale designlinjer er det vanligste verktøyet i kampen om oppmerksomheten.

Men noen Saga-nyheter er det ikke på Boot 2019:

- Vi jobber med den ny modeller, men det er nok en stund til lanseringen, sier Idar Refsnes.

Powered by Labrador CMS