Søk i arkivet

Foto:

Boot 201934-foter med tre kabiner

Nykommeren Seafaring S34 er en usedvanlig rommelig 34-foter myntet på folk som ønsker en miljøvennlig båt.

En trend i dagens båtmarked er mer miljøvennlige båter. Seafaring S34 føyer seg inn i denne trenden, med relativt liten motor og en stor takflate som dekkes av solceller.
–Filosofien er å være uavhengig. Du kan ligge i uthavn og holde det elektriske anlegget i sving ved hjelp av solenergi, sier daglig leder Nina Gramc i det slovenske verftet.

Budsjett

34-foteren har et utradisjonelt design med høy hytte (kupé) og rette vinduer. De rette vinduene gjør det mindre varmt når solen steker, og frontvinduet kan åpnes for å få gjennomlufting.
Poenget her har ikke vært å lage en rask båt, men å lage en båt med mye plass og komfort. Den kan leveres med Yanmar 110 hk, 320 hk eller doble Volvo Penta D3, men Gramc anbefaler de mindre motoralternativene. Hun mener hybridløsninger bilr for kostbare for mange, og at en liten dieselmotor og et stor solcellepanel kan være et godt alternativ for dem som må budsjettere.

Med Yanmar 320 hk har båten en toppfart på hele 24 knop, mens marsjfart er ti knop. Dette er en halvplaner på samme måte som Beneteaus trawlere og norske Saga. Drivverket er direkte aksling, som gir relativt lave vedlikeholdskostnader.
Lay-out og interiør følger en kjent oppskrift med sofa på akterdekket, bakvegg, salong på styrbord side og langsgående bysse på babord, styreposisjon med doble seter på styrbord og nedgang til kabinene på babord. Store og høye vinduer gir mye lys og god utsikt.

Tre kabiner

Nede er det tre kabiner og ett bad, men båten kan alternativt leveres med to kabiner og to bad. Den utstilte båten har tre kabiner med til sammen seks køyer, så her er det plass til en stor familie eller en hel vennegjeng.

Båten er klassifisert i CE-klasse. Startprisen ligger på ca 2,5 millioner kroner uten utstyr, og du havner nok i praksis på minst tre millioner kroner avhengig av motoralternativ og utstyrspakke.

I Skandinavia er det Marstrand Yacht som importerer Seafaring, og Båtliv har presentert storesøsteren på 44 fot.

Les også: Slovensk langturdrøm (for abonnenter)

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen