Yamarin 79 DC: Sprekt, men lite nytt
Yamarin 79 DC: Sprekt, men lite nytt
Yamarin 79 DC: Sprekt, men lite nytt
Yamarin 79 DC: Sprekt, men lite nytt
Yamarin 79 DC: Sprekt, men lite nytt
Yamarin 79 DC: Sprekt, men lite nytt
Yamarin 79 DC: Sprekt, men lite nytt
Yamarin 79 DC: Sprekt, men lite nytt
Yamarin 79 DC: Sprekt, men lite nytt

Yamarin 79 DC: Sprekt, men lite nytt

Yamarin 79 DC erstatter de to tidligere modellerne 76 DC og 80 DC, og her kjenner vi igjen mye. Vi har allerede prøvekjørt den ferskedaycruiseren.

Publisert Sist oppdatert

Yamarin 76 DC og 80 DC er produsert i mer enn tusen eksemplarer, men begge disse modellene går nå ut av produksjon. Inn kommer 79 DC som tar over som flaggskip for den finske produsenten. Yamarin 79 DC blir for første gang vist for presse og forhandlere denne uken på Tanumstrand i Sverige. Da Yamarin lanserte 80 DC i 2009 var den spesialtilpasset Yamahas nye V8-er, i motsetning til 76 DC. Båtliv testet den med 350 hestekrefter, og kunne vi fastslå at dette var en god kjørebåt. Lengden på 80 DC er 8,1 meter, mens lengden på 79 DC er 8,02 meter, så det er ikke store forskjeller vi snakker om. Her er det så mye likt at vi vil konsertene oss med å sammenligne disse to modellene, selv om tilsvarende løsninger også stort sett er på 76 DC.

Slik vi kjenner fra 80 DC har også 79 DC en forkabin med køyeplass for to, og med stikkøye under cockpitdørken. Produsenten oppgir dette som køyeplass for fire personer, men det kan bli trangt for to voksne å dele stikkøyeplassen.

Som med 80 DC har denne også et sjøvannstoalett inne i forkabinen, på styrbord side. Oppe på cockpiten er det også ganske så likt som på 80 DC, med førerbenk som gir plass til to personer og en innfelt passasjerbenk på babord side, med et pantry litt lenger akter. Helt akter er en bueformet sofabenk som gir god sitteplass, akkurat slik vi kjenner fra 80 DC. Og som vi kjenner fra forgjengeren kan seteryggen til førebenken skyves tilbake for å gi sitteplass for seks-sju personer i sittebrønnen akter.

Vi har hatt anledning til å prøve den nye båten i Tanumstrand, og som sine forgjengere er den trygg når vi snakker om kjøreegenskaper. Den har et godt skrog som holder båten godt i sjøen gjennom svingene, selv når vi ikke trimmer motoren godt inn når vi svinger i god fart. Dette er slik vi vi har lært å kjenne Yamarin de siste årene, en båt som du vanskelig kan gjøre noen feil med. Båten vi testet hadde 300 hestekrefter på hekken, som holder godt for denne båten. Med fartsmåleren på båten målte vi 52 knop med et forbruk på 99 liter bensin i timen. Fin cruisingfart ligger mer på 4000 omdreininger som gir om lag 30 knop og et forbruk på 40 liter i timen. Dette er en behagelig hastighet som også gjør det fullt mulig å snakke sammen om bord. Vindskjermen gir god beskyttelse. Men i det store og det hele er det ingen revolusjonær overgang fra 76 DC og 80 DC til 79 DC, og det er betryggende at den gode kjørekomforten er ivaretatt, samtidig som Yamarin har tatt vare på løsninger som allerede er gode for en daycruiser i denne størrelsen, konseptet er tatt vare på med overlappingen fra to modeller til én.