Søk i arkivet

Det beste fra begge leire

Skilsø 39 FB er en en spennende «cross-over»-cabincruiser der sørlandsverftet Skilsø har bygget inn fine egenskaper fra Viknes’ tradisjonelle vestlandbåter.  

Båten var det første konkrete eksempelet på hvilken retning Skilsøs nye eiere ønsker merket skal ta. Selv om 39 strengt talt «kun» er en forlenget Skilsø 36, har modellen fått et enormt akterdekk, akseldrift i en nykonstruert skrogtunnel og en solid 530-hester fra Yanmar i maskinrommet. 
Fartsressurser på rundt de 30 knop og sjøegenskaper for helårsbruk var målet. Og dette har «Skilsø by Viknes» klart.
- Vi er enormt fornøyde, sa markedssjef Christer Midthun da han lot Båtliv få prøvekjøre storbåten noen timer etter sjøsettingen i april.
- Skroget går mykt i sjøen, kutter bølgene på rett måte og er svært stabilt. Vi har hatt 7-8 mann om bord og merket knapt nok belastningen på akselaksjon og stabilitet.
 
Lettkjørt og sjøsikker
Dette ble bekreftet etter noen nautiske mil bak roret, riktignok på stille sjø. Gamle dønninger og bølger fra andre båter gjorde lite inntrykk, denne raske helplaneren gikk like stødig som en halvplaner, samtidig som båten svingte godt. En glimrende styrekonsoll bidro til følelsen av å ratte et «proffverktøy». Det eneste negative var at mangelen på servostyring gjør båten noe tung på rattet, ved siden av at de sterkt lutende vinduene naturlig nok ikke vil gi det samme fine utsynet som på mer tradisjonelle vestlandsbåter. 
Hverken væreforholdene eller tilgjengelig tid tillot at vi kunne teste flybridgen eller innrede akterdekket på vår lille prøvetur, men vi la merke til de store stuerommene på dekk og badeplattform, i tillegg til at maskinrommet lett kan romme absolutt alt av ekstrautstyr - eller to maskiner, for den del. For Viknes planlegger en versjon med dobbeltinstallasjon og drev. Modellen vil også kunne leveres med standard hardtop uten flybridge og med luker i taket.
 
Ja, båten har eget dusjrom!
Andre 39-fotere er mer rommelige i selve salongen, men de mangler da det gedigne akterdekket, som med bimini eller heldekkende kalesje blir en fin forlengelse av salongen. I tillegg er det plass til tre lugarer. Ved siden av den tradisjonelle lugaren forut er det en romslig sentral dobbellugar og en fin, «nesten-dobbel»-køye under styrekonsollen. 
Baderommet har en mer moderat størrelse, men er mer enn stort nok for alle nødvendige gjøremål. Merk at det i tillegg er et dusjrom på babord side, et faktum som dessverre ble grundig skjult da billedtekster ble skrevet til omtalen som sto på trykk i Båtliv nummer 4. Vi beklager feilen!
 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen