Søk i arkivet

Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

Askeladden innfrir forventningene

Så er Askeladden P66 Pilothouse endelig sjøsatt. Os-fabrikkens folkelige nyhet på knappe 22 fot introduserer en ny målestokk i styrehusbåtsegmentet.   

Del på Facebook
Båtliv har har prøvekjørt båten, og vi lot oss imponere. P66 har hardbarket personlighet, masse karakter - og best av alt: Et akterdekk på 4,5 kvadratmeter.
Båten er godt utstyrt med full ståhøyde i kabinen, arbeidslys, salt- og ferskvannsspyling, vindusvisker, pantry, sjøvannstoalett og herdet vinduglass, og så langt har Pilothouse vært en suksess. Allerede før jomfruturen ble nær femti eksemplarer solgt, og like mange er i bestilling. 
 
Men er den pen?
Om P66 er pen eller ikke er en smakssak. Selv liker vi kombinasjonen av et frontmontert styrehus og et digert akterdekk. Yrkesbåtpreget styrkes av sjarkvinduene og nøktern, lettstelt innredning.
Kabinen er ikke av de største, men har OK plass til fire «ovenpå», og i forlugaren. er det også overnattingsplass for to ikke alt for storvokste personer. Akter er det sitteplasser ved siden av motoren, mens oppslagbare benker og bord vil bli levert som ekstrautstyr. 
Båten har som nevnt en fin standardutstyrsliste og båten er klargjort for thruster, ankervinsj både forut og akterut og dieselvarmer.
Styrehuset er noe asymmetrisk. Dermed blir styrbord gangvei svært bred, mens det på babord side er en langt smalere sti. Under akterdekket er det rikelig med stueplass og på styrbord side har fabrikken funnet plass til et smart stuerom for fiskestenger. 
Innredningen er solid og lettstelt, skroget virker raust dimensjonert og pulpit og håndrekker fremstår som robuste og velplasserte. Akterut er det grei adgang til batteri, hovedstrømbryter, skoggjennomføringskraner og kraner for selvlensingen, vi savnet kun en elektrisk lensepumpe. Inne i båten er utsikten eksemplarisk fra det gode, justerbare førersetet. En skikkelig fotstøtte var også på plass. 
 
Fine sjøegenskaper
Båten bruker vel ti sekunder fra stillstand til en økonomisk marsfart på vel 20 knop. De siste fem knopene opp til toppfart tar ytterligere ti sekunder, og også i denne farten går båten stabilt og pent, uten mye bølgestøy eller slag. 
Først ute på Korsfjorden støter vi på tung fjordsjø på oppunder meteren. Farten senkes til 8-10 knop, og båten møter været uten å falle helt ut av plan og uten hard klasking. 
Sjøegenskapene virker altså svært pantente, selv om P66 i likhet med alle slike båter ruller en del i sidesjø. Med høyt styrehus og lett bensinmotor på hekken er det neppe mulig å unngå dette.
Prototypen var satt opp med en 100-hester. I utgangspunktet virket dette rikelig, mem på returen viste det seg at en 140-hester ikke ville vært så dumt. Motoren slet tungt i «oppoverbakkene», og først etter flere forsøk slapp båten fri fra medsjøen. Under akkurat i slike forhold er det hyggelig med noen hester ekstra, bare ikke drøm om at 140 hester gjør P66 til en storsprinter; Askeladdens egne tall viser at farten med den store motoren kun er fire-fem knop høyere. Dette nytegnete skroget har ikke store sportslige ambisjoner. 
 
Flere detaljer ved prototypen skal endres på produksjonsmodellene, men de grunnleggende ferdighetene er til stede i rikt monn: Askeladden P66 Pilothouse fortjener å bli en slager.
 
Les mer i Båtliv nr 4/2010

 
Tekniske data, Askeladden P66 Pilothouse
Lengde: 6,60 m 
Bredde: 2,50 m 
Vekt u/motor: ca 1.100 kg 
Bensin: 140 liter 
Vann: 40 liter 
Septik: 40 liter 
CE-klasse: C
Motor: 90-140 hk
Listepris sjøklar båt: 
DF100: kr 372 800,-
DF140: kr 396 100,- 
www.askeladden.no 
 

Båtliv on Facebook
 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen