LEDER: -Henrik Torgersen har tatt initiativet til Elbåtforeningen og er leder.

Ønsker flere elektriske båter

Norsk Elbåtforening er stiftet for å fremme et grønt skifte på det blå hav.

Publisert Sist oppdatert
EL: Tyske Torqeedo satser stort på elektrisk drift for båt.

 – Det er stillheten og fremdrift uten vibrasjoner og eksos som gjør elektrisk motor ideell for oss båtfolk, mener Henrik Torgersen. Han har tatt initiativet til foreningen som skal bidra med faktaopplysninger om elektrisk fremdrift i båt, og for å hjelpe publikum til gode valg. 

Torgersen har selv en seilbåt med elektrisk motor. Han har også installert en diesel generator til ladning av batteriene for å få samme rekkevidde med den elektriske motoren som han tidligere hadde med dieselmotor. Den aller meste av tiden med motordrift kjøres imidlertid på batteridrift med energi hentet fra landstrøm eller ladet fra båtens propell under seil. 

 Etter en sesong med dette hybride driftssystemet har jeg redusert drivstofforbruket med 80% prosent. Det betyr at driftskostnader og generering av CO2 er redusert tilsvarende. Kombinasjonen elmotor , batterier og seil er genial.  

Elbåter på vei

Markedet for elmotor er voksende. Det er allerede stort på innsjøer hvor det er forbudt med fossilt drivstoff.  Der finnes det båter i alle former og fasonger med eldrift.

Bedre batteriteknologi er nøkkelen til vekst for elbåt. Nå får bransjen drahjelp fra bilindustrien, og batterier fra BMW i3 er alt på vei til båter.

– Det kommer et skifte over til eldrift av båt som vi ønsker å bidra til. Vi ønsker å legge til rette for bruk av elbåter langs våre kyster. Havner hvor det er tilrettelagt for ladning av elbåter er noe vi vil jobbe med, sier Torgersen.

Vi mener at myndighetene må legge til rette for et teknologiskifte i fritidsbåtene på samme måte som de har gjort for privatbilene. Fritidsbåtene synes å være glemt i planene for en null-utslipp transportsektor. Utslippet på 300.000 tonn CO2 pr år fra fritidsbåtene er betydelig, også i det totale CO2 regnskapet. 

Mange spørsmål

Elbåtforeningen er satt sammen av et styre med kompetanse innen feltet. Ideen er å kunne bistå publikum med egnete løsninger, både når det gjelder nye og eldre båter. Foreningen vil oppfordre til at så mange som mulig av dagens båteiere går over til eldrift når dagens dieselmotorer må byttes ut.

– Å sette inn nye dieselmotorer vil bli kostbart, ofte mer enn båtens verdi. Elmotorer, eventuelt sammen med en generator i et hybrid driftssystem, vil kunne gi eldre båter et ekstra liv. 

Eldrift er ypperlig for dagsturbåter. Stadig flere velger også en lett og lydløs elektrisk påhenger til jolla, eller på seilbåten, i stede for en tung og stinkende bensinmotor.

Elmotorer er også populært for hobbyfiskere.

 

Cresent lager en snekke hvor kjøper kan velge el, eller diesel. De fleste velger miljøvennelig.

LES: Elmotor er mest populært i Sverige

 

TIDLIG: Svenske HP1030 var tidlig ute med elektrisk motor. Løsningen egner seg for lettdrevet seilbåter.
MILJØ: Det selges flere snekker fra Cresent med elmotor, enn med diesel.
NIMBUS: Med et lettdrevet skrog i lav hastighet er den nye 305 Drophead som skapt for elektrisk motor, men best på lave hastigheter.