Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Dyrker dieseldyr i garasjen

I sommer har jeg kun brukt fornybar diesel i båten. Parallelt har jeg forsøkt å få dieseldyr til å vokse i flasker.

Publisert Sist oppdatert
KLAR: 2G Marine er klar som vann og helt luktfri. Ikke rart mange har lyst å smake.
KLAR: 2G Marine er klar som vann og helt luktfri. Ikke rart mange har lyst å smake.

Drivstoff uten mat

ECO-1 vil ikke gi noe garanti mot dieseldyr, men hevder at det fornybare syntetiske drivstoffet ikke inneholder næring for bakterier og sopp som gjør at filter tetter seg.

For å sjekke denne påstanden hentet jeg grums fra bunnen av tanken og helte på en brusflaske. En med fossil diesel og en med syntetisk diesel. I tillegg la jeg til litt vann.

Flaskene har nå stått i over to måneder i garasjen.

I flasken med vanlig diesel ser det ut som at dieseldyrene trives, men jeg hadde forventet mer vekst. I flasken med den syntetiske dieselen ble det grumsete vannet klarere etter noen uker, mens det klumpet seg mørkt bunnfall i flasken. Antagelig rester av vekst som har sultet i hjel. 

Like mye energi

Volvo Penta er den eneste motorprodusenten av fritidsbåter som har gått ut i en pressemelding og godkjent bruk av dette drivstoffet. Jeg har en motor fra Nanni, men tatt sjansen.

Volvo hevder også i pressemeldingen at den syntetiske dieselen inneholder mindre energi, noe som kan føre til redusert effekt, og høyere forbruk.

Jeg testet fossilt mot syntetisk diesel på samme båt, samme dag, og fant ingen forskjeller.

TEST: Vi tok skitt fra tanken, blandet med vanlig diesel og syntetisk diesel og tilsatte vann. Bildene øverst viser syntetisk diesel og fossil diesel rett etter blandingen. Under ser vi blandingen etter en måned. Skitten i den ...
TEST: Vi tok skitt fra tanken, blandet med vanlig diesel og syntetisk diesel og tilsatte vann. Bildene øverst viser syntetisk diesel og fossil diesel rett etter blandingen. Under ser vi blandingen etter en måned. Skitten i den ...

Nå har jeg også testet med bil, og vil heller si at jeg kjører mer økonomisk med den syntetiske dieselen. Med min Toyota Avensis fra 2003 var forbruket på 0,42 liter per mil tur retur Asker-Risør i sommer. Da fulgte jeg trafikken, men forsøkte å ikke bruke bremsepedalen. Ikke lukter det av eksosrøret heller.

Billigere for bil

Det er begrenset hva jeg klarer å bruke av diesel på min seilbåt i løpet av sesongen. Dieselen jeg nå bruker kjøper jeg på ECO-1 stasjonen på Holmen i Asker, og fyller i 20 liters kanner. Jeg startet seilturen med fulltank, og en 20 liters ekstrakanne. Det gjorde at jeg klarte meg, uten å fylle møkkete fossilt drivstoff. ECO-1 har stasjon på Tofte i Hurum på bryggekanten, og dette drivstoffet kan også kjøpes på Lindøya.

Prisen er nå 11,58 per liter. Det er litt dyrere enn på marinaer, men er som regel billigere enn for bil. I hvert fall utenom søndag kveld og mandag morgen.

 

Før sommeten renset jeg tank og drifstoffsystemet. Les:

God dieselhygiene gir færre problemer

 

 

 

FART: Vi målte samme fart på samme turtall med vanlig diesel og syntetisk diesel. Test i Tyskland skal den syntetiske dieslen gi litt mer effekt på lave turtall, og ga et lavere støynivå.
FART: Vi målte samme fart på samme turtall med vanlig diesel og syntetisk diesel. Test i Tyskland skal den syntetiske dieslen gi litt mer effekt på lave turtall, og ga et lavere støynivå.