GPS-sporing fra en av distansetestene. Blyfri klarte 3,53 nautiske, mens alyklatbensin klarte 4,36 nautiske. Begge motorene ble kjørt på full gass hele strekningen.
Teknisk sjef Per Øyvind Ellegård hos Kellox går gjennom motorene etter testen.

Se den store forskjellen

Tennpluggene på bildet er brukt like mye på hver sin båtmotor. Den ene har fått vanlig bensin og den andre alkylatbensin.

Publisert Sist oppdatert

I tre uker har Båtliv testet Aspen alkylatbensin mot vanlig blyfri 95. Disse to drivstoffalternativene er testet på hver sin motor på to forskjellige båter. Til testen har Kellox stilt til disposisjon to 13-fots Pioner, hver av dem motorisert med Honda utenbords med 10 hk (firetakts). Båtene er blitt kjørt like mye og hatt samme belastning.  I tillegg har teknisk sjef for Honda i Norge vært med på deler av testen for å vurdere forskjellene. For å måle forbrenning og utslipp av CO2 har vi fått hjelp på teststasjonen til NAF. Vi har også kjørt sammenligningstester hvor vi har fylt på en liter drivstoff på hver tank for å måle forskjell på fart og kjørelengde.

Forskjell

Testresultatene bød på flere overraskelser. Vi testet med en liter på hver av tankene. Vi testet to ganger, og alkylatbensin kom lenger begge gangene, med en forskjell på henholdsvis 18 og 19 prosent. Aspen som produserer alkylatbensin presiserer overfor Båtliv at de ikke bruker denne type forskjell i sin markedsføring, da resultater kan variere fra motor til motor.

Vi målte også snittfarten og blyfri 95 målte ti prosent raskere enn alkylatbensin. Alkylatbensin hadde en snittfart på 14,1 knop, men blyfri 95 målte 14,1 prosent. Under hele testen registrerte vi en ørliten fartsforskjell på de to motorene, til fordel for blyfri 95.

Samme CO2-utslipp

For å måle utslipp og forbrenning tok vi båtene til en av teststasjonen til NAF. CO2-utslippet er nesten identisk på begge motorene, med 7,2 prosent på Aspen og 7,3 prosent på vanlig bensin. Den største forskjellen leser vi av på HC-verdien, som viser hvor mye uforbrent drivstoff det er. Overraskende nok er det Aspen som har dårligst forbrenning, med en HC-verdi på 427 ppm (partikler per million). Motoren med vanlig bensin viser en HC-verdi på 221 ppm, som er nesten dobbelt så effektivt som Aspen. Ifølge teknisk sjef i hos Aspen skyldes det innholdet av parafiner, som er dobbelt så høyt i alykylatbensin, sammenlignet med vanlig bensin. Dermed blir også HC-verdien dobbel så stor.

– Jeg ble også overrasket da jeg så tallene for første gang, inntil jeg fant ut at det er innholdet av parafiner som gir utslaget, sier Birger Agnetun hos Aspen.

Overrasket

Et av salgsargumentene til Aspen er at deres alkylatbensin holder ventiler og stempler renere, noe som skal gi lenger levetid for motoren. Som en avslutning på vår test skrur Ellegård ut tennpluggene for å lyse inn på stemplene. Men tennpluggene forteller mye når vi legger dem ved siden av hverandre, en av dem Aspen og den andre vanlig bensin. Her er det stor forskjell på hvor mye de er sotet, og tennpluggen som har hatt Aspen er nesten rein sammenlignet med den andre.

– Dette er var store forskjeller, større enn jeg hadde ventet, sier teknisk sjef Per Øyvind Ellegård hos Kellox.

Prisen på Aaspen er 695 kroner for en 25-liters dunk, og kan kjøpes hos de fleste Husqvarna og Jonseredforhandlere i Norget. Det gir en literpris på 27,80 kroner

I Båtliv nummer 9 som nå er i butikken kan du lese om hvordan Aspen vil satse mot den norske båtparken, om de forskjellige giftstoffene som er i vanlig bensin, se sammenligningstabell mellom blyfri 95 og alkylatbensin og hva Nasjonalt folkehelseinstitutt mener om giftstoffene i bensin og alkylatbensin.

Artikkelen kan også lastes ned som PDF, gratis for abonnementer og 50 kroner for ikkeabonnementer.

Har du erfaring med alkylatbensin? Eller kommentarer til artikkelen? Del det med leserne i kommentarfeltet nedenfor.