Leder

SLUTT: Nå er det slutt for motoreventyret som ble
startet av Ole fra husmannsplassen Evenrudstuen i Toten.
Bilde fra Wisconsin Historical Museum.
SLUTT: Nå er det slutt for motoreventyret som ble startet av Ole fra husmannsplassen Evenrudstuen i Toten. Bilde fra Wisconsin Historical Museum.

Gammel kjærlighet ruster ikke

Enkelte finansfolk påstår at det er grådighet som driver økonomien, men vi tror at det er kjærlighet. Nesten alle kvalitetsprodukter er skapt av mennesker med lidenskap for faget sitt.

Publisert Sist oppdatert

Kommentar av sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie

I alle fall er historien om Evinrude en historie om kjærlighet. Det påstås at verdens første påhengsmotor ble unnfanget fordi Ole Evinrude var forelsket i Bess Emily Carr, som bodde på den andre siden av Lake Ripley. En varm sommerdag da Ole skulle innynde seg med kald iskrem, smeltet isen mens Ole rodde for harde livet over sjøen. Slik kunne det ikke fortsette! Ole fant opp motoren som skulle bære hans navn helt fram til slutten av mai i år. Da stoppet stemplene i det som en gang var verdens ledende utenbordsmotorprodusent.

SLUTT: Nå er det slutt for motoreventyret som ble
startet av Ole fra husmannsplassen Evenrudstuen i Toten.
Bilde fra Wisconsin Historical Museum.
SLUTT: Nå er det slutt for motoreventyret som ble startet av Ole fra husmannsplassen Evenrudstuen i Toten. Bilde fra Wisconsin Historical Museum.

For mange norske båtfolk ble nyheten mottatt med sorg. Ikke fordi vi nordmenn nødvendigvis er mer romantiske enn andre folk, men fordi Evinrude har en uvanlig sterk posisjon på det norske markedet, og fordi mange av oss nok har vært stolte av det «norske» motormerket i USA.

Toten

Ole Evinrude fra husmannsplassen Evenrudstuen i Vestre Toten, var en moderne Espen Askeladden og en bærer av den amerikanske drømmen. Han kom til USA med moren som femåring. Allerede som tiåring ble han tatt ut av skolen for å hjelpe faren på gården. Som femtenåring bygget han en seilbåt og tilbød turister seilturer for fem dollar turen. Noe senere bygget han en bil med en egenprodusert luftkjølt 4-sylindret forbrenningsmotor montert på en ramme av eiketre. Konstruksjonen var vellykket, men finansieringen manglet.

I 1906 giftet Ole seg med sin utkårede Bess Emily Carr. Året etter bygde han sin første bensindrevne påhengsmotor, og «Evenrude» påhengsmotor var en realitet. Den lignet ikke på noen av konkurrentenes modeller; den var på alle måter mer praktisk og driftssikker. I 1911 hadde deres tekniske overlegenhet utkonkurrert andre produsenter av småbåtmotorer.

Selskapet overlevde så vidt Den store depresjonen på 30-tallet. I 1934 ble sønnen Ralph president i selskapet, som omsider begynte å tjene penger igjen. I 1935 var det fusjonerte selskapet Outboard Marine and Manufacturing Corporation (OMMC) verdens største produsent av påhengsmotorer, og et av de 500 største industriforetakene i USA.

Gammel kjærlighet ruster ikke, heter det. Nå er Evinrude snipp snapp snute, men historien om den foretaksomme husmannsgutten som vant sin prinsesse, og det amerikanske utenbordsmarkedet med, lever videre.

Utenbordseventyret startet med gnisten i hjertet til en ung mann, så får heller finansfolkene si at grådigheten seirer til slutt.