AVVIKLES: Produksjonen av E-Tec og E-Tec G2 går over til historiebøkene.
AVVIKLES: Produksjonen av E-Tec og E-Tec G2 går over til historiebøkene.

Evinrude avvikler produksjonen av utenbordsmotorer

Produsenten opplyser at de i stedet vil sette fokus på båt, og har inngått avtale med Mercury Marine for kunder i Nord-Amerika.

Publisert Sist oppdatert

BRP som eier Evinrude har kunngjort at de vil avvikle produksjonen av utenbordsmotorene Evinrude E-Tec og E-Tec G2, ifølge IBI News.

I stedet vil de fokusere på vekst av deres båtmerker med ny teknologi og innovative marine produkter.

Administrerende direktør José Boisjoli i BRP sier i en pressemelding at deres produksjon av untenbordsmotorer er blitt sterkt påvirket av Covid-19.

– Dette forplikter oss til å avslutte produksjonen av utenbordsmotorer umiddelbart, sier Boisjoli i pressemeldingen som gikk ut i natt. BRP antar at beslutningen vil påvirke 650 arbeidsplasser.

Aluminium og pongtong

Etter beslutningen om å avvikle E-TEC og E-TEC G2 har BRP signert en avtale med Mercury Marine om å støtte båtpakker og fortsette å levere påhengsmotorer til deres båtmerker.

BRP opplyser videre at de med dette posisjonerer seg i markedet for pontong- og aluminiumsbåter, med fokus på fiske. Her skal de bidra med teknologisk og avanserte løsninger.

Arven etter Ole Evenrudstuen

LA GRUNNLAGET: Ole Evenrudstuen.
LA GRUNNLAGET: Ole Evenrudstuen.

Evinrudes første E-Tec ble vist på Miami Boat Show i 2003, og beviste den gang at totakterne likevel ikke var døde. Ved inngangen til jubileumsåret 2009 valgte Evinrude nok en gang å overraske. I stedet for å introdusere en forventet monstermotor valgte de å introdusere 25- og 30 hk-motorer med E-TEC i etternavnet. To avanserte smårollinger skulle tar vare på arven til Ole Evenrudstuen. For det var nettopp Tre «norsk-amerikanere» som var med på å legge grunnlaget for utviklingen av utenbordsmotoren slik vi kjenner den i dag. Mannen som historien har valgt å hylle som påhengsmotorens oppfinner, ble i stedet nordmannen Ole Evinrude.