Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Zabo-Racing tar over Victorybåt

Amatørenes inntogsmarsj i Offshore klasse-1 har imponert Victory-teamet så til de grader at de nå har nærmest ”gitt bort” superbåten Victory Fazza til norske Zabo-Racing.

Publisert

–Ja, jeg har kjøpt båten på spesielle vilkår. Det vil si at vi bruker våre prispenger til å betale ned båten. Vi er fortsatt et amatørteam når det kommer til penger. Araberne er likevel såpass imponert over den innsatsen vi legger ned i sporten at de mente vi behøvde en mye bedre båt å kjøre med. Dermed ga de oss et tilbud vi ikke kunne si nei til, sier teameier Jan Zaborowski fra Asker.

–Betyr dette at dere nå skal kjøre med begge båtene i de resterende VM-rundene?

–Det har vi ikke helt klart for oss ennå. Igjen er det snakk om økonomi. Vi driver på et slags sparebluss sammenlignet med mange av de andre i denne sporten. Det gjør oss til underdogs rent økonomisk, men vi har både båter og mannskap som mange ganger har bevist at hvis alt klaffer kjører vi helt i toppen, sier Zaborowski.

–Var ”gamlebåten” for farlig siden du ikke ønsker å bygge teamet ditt videre på denne?

–Nei så absolutt ikke. Vi har hatt et par skumle uhell ja, men modifiseringer gjennom høsten og vinteren har fått skikk på det vi mente kunne gjøre båten nervøs under spesielle forhold. Vi håper fortsatt at denne båten skal gi sporten mye glede, men da med andre i cockpit. Nå flytter Christian Zaborowski og tyrkeren Ugur Isik over i den nye. 

Navnet Relekta 91 blir nå flyttet over på teamets nye båt. De beholder den sorte fargen på skroget, men skal la de norske flaggfargene erstatte fargene til Dubai på cockpiten. Båten skulle egentlig vært kjørt under teamnavnet Fendi denne sesongen, men dette blir det da ikke noe av siden

Zaborowski tar over skuta.

–Vi skal ikke gjøre store forandringer ut over dette. Båten går som et uvær, og det litt paradoksale i denne saken er jo at det var denne båten som kjørte over oss i Uddevalla i fjor høst, sier Zaborowski.

Ararberne har lenge vært redde for at de skulle bli alene igjen i denne sporten, men en omgjøring av reglene i vinter gjorde det mulig selv for mindre bemidlede team å være med. Ut fra det Båtliv ærfarer kan man heller ikke se bort fra at dette er en av årsakene til det tilbudet som Zabo-Racing nå har fått og takket ja til. Jo flere båter som stiller til start, desto bedre vilkår har sporten for å overleve.

Zabo-Racing har på grunn av de nye reglene kunnet kjørt med de samme Mercury-motorene i alle løp de har stilt opp på. Mer like regler ivaretar også motorene bedre, i følge Zaborowski.