Yamaha satser tross mørke skyer

Det henger helt klart noen dystre skyer over båtmarkedet for tiden, men denne uken kan presse og forhandlere prøvekjøre 52 nye båter under Yamahas testuke i Sverige.

Publisert

Det er Yamaha Skandinavia som arrangerer prøvekjøringene, og som forventet så ligger det flest finnske båter langs havnen i Tanumstrand på Bohuslänkysten. Yamarin, Finmaster og Buster fra Fiskars (Buster) dominerer. De viser med dette sine enorme muskler, og evne til nytenkning og stabilitet i sin produksjon, og som markedsledere i Skandinavia. Av 52 viste båter er 35 finske, 11 fra norske Pioner og seks fra svensk/polske Crescente og Celeste.

For to år siden inngikk også Pioner og Yamaha en samarbeidsavtale. Dette har i følge Cipax, som produserer Pioner, tatt merket til nye høyder. Som eneste norske produsent hadde de med seg tre nyheter, alle halvferdige vel og merke. Nye Pioner 14 Active skal bli en modernisert Pioner, med nytt skrog og innvendige løsninger. Pioner 17  Super Sport blir nå til de to modellene Flexi og Touring.

Pioner med "storbåt"

”Froskeøynene”, i form av de to lyskasterne som stod så synlige i baugen er borte. Nå blir det renere linjer og solseng også i Pioner. Det mest interessante som kom frem under gårsdagens presentasjon av ”nye Pioner” er at de satser på en større båt. På vårt spørsmål om hvor stor den kommer til å bli, ville de ikke ut med dette, men ut fra det vi erfarer kan den komme til å bli rundt 20-fot. Det betyr at den verdenskjente ”lille røde” garantert får opp til flere storesøsken i løpet av sesongen 2012. Fargene imidlertid, de blir de samme som før.

Bra tall

Yamaha og Finske båtprodusenter har vært glade i hverandre lenge. For Yamaha er det gull verdt å ha så sterke produsenter som Yamarin, Finnmaster og Buster med på laget. Yamarin er i dag den fritidsbåten som selger best av de fisnke i Norge. Bare i år forteller Iver Strand hos Yamaha, at de har levert 40 utgaver av Yamarins klassiker 76 DC. Et bra tall sett ut fra markedet slik det har vært i år.

Yamaha opplever også den generelle nedgangen i markedet, men omsetter fortsatt for 800 000 millioner svenske kroner på marinerelatert produkter i Skandinavia.

-Vi opplever en omsetningsøkning totalt på enkeltprodukter, men dette skyldes ikke at vi selger flere motorer nødvendigvis, men at størrelsen på motorene vi selger øker. Så i år kommer vi til å få en omsetningsøkning på cirka 15 prosent tror vi, sier Yamaha Motors Skandinavia sjef Henrik Thaulow.

Sett litt utenfra og med de fulle båtbryggene i bakgrunnen, mener Thaulow norsk båtproduksjon nå sliter mer enn noen gang. Og mener norsk båtbransje spriker i alle retninger.

-Våre samarbeidspartnere (båtprodusenter) har sterke investorer i ryggen som ønsker å være i bransjen. De tar dette seriøst, og derfor overlever de også kriser som den vi nå går igjennom, mener Thaulow.

Powered by Labrador CMS