14 fritidsbåter pantsatt for en kvart milliard
14 fritidsbåter pantsatt for en kvart milliard
14 fritidsbåter pantsatt for en kvart milliard
14 fritidsbåter pantsatt for en kvart milliard
14 fritidsbåter pantsatt for en kvart milliard
14 fritidsbåter pantsatt for en kvart milliard
14 fritidsbåter pantsatt for en kvart milliard
14 fritidsbåter pantsatt for en kvart milliard
14 fritidsbåter pantsatt for en kvart milliard
14 fritidsbåter pantsatt for en kvart milliard
14 fritidsbåter pantsatt for en kvart milliard
14 fritidsbåter pantsatt for en kvart milliard
14 fritidsbåter pantsatt for en kvart milliard
14 fritidsbåter pantsatt for en kvart milliard
14 fritidsbåter pantsatt for en kvart milliard
14 fritidsbåter pantsatt for en kvart milliard

14 fritidsbåter pantsatt for en kvart milliard

Båtene som konkursrammede Johs. Lunde har solgt, men beholdt eierrettighetene til, er pantsatt for 278 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Det er stor variasjon på panteverdien når Norsk Båtsenter som har vært eid av Johs. Lunde har registrert båter i Skipsregisteret for pantsettelse. Båtliv har tidligere skrevet om båtene som er solgt, men fortsatt har stått oppført med underselskapene til Johs. Lunde som eier. Dermed må trolig båteierne levere båtene tilbake til konkursboet etter storkonkursen til Johs. Lunde. Eierne som allerede har kjøpt båten én gang får også tilbud om å kjøpe båten en gang til.

Skal fastesette verdien

På Finn.no står det eksepmelvis oppført to Paragon 25 til salgs. Den ene til 1,2 millioner kroner og den andre til 1,29 millioner kroner. I Skipsregisteret kommer det fram at Norsk Båtsenter har fått pant på båten på hele 20 millioner kroner. En Nimbus 335 Coupe fra 2010 har fått samme høye panteverdi, på 20 millioner kroner.

– Dette trenger ikke bety at det er 20 millioner gjeld på båten, sier bostyrer og advokat Fredrik Bie.

– Det er verdien på båten de som må kjøpe ut båten må betale. Vi må nå se på hvilke linjer vi skal legge oss på når verdien skal fastesettes, sier Bie.

Flåtepant

Ser vi nærmere på båtene som står oppført i Skipsregisteret kan det se ut til at båtene delt opp i flere grupper. Fem av båtene står oppført med en pant på  250 millioner kroner. Dette skyldes trolig gruppepant, eller flåtepant. Det vil si at en flåte har en samlet panteverdi på 250 millioner kroner. En annen gruppe står oppført på 20 millioner kroner, mens noen av enkeltbåtene har lavere verdier, som for eksempel en Windy til to millioner kroner og en Sealine til 1,84 millioner kroner. Lar vi verdiene stå i gruppe, altså at de fem båtene gir en flåtepant på 250 millioner kroner (og ikke 250 millioner kroner hver) blir den totale panteverdien på 278 millioner kroner.

Muntlig garanti for politibåten

På listen av pantsatte båter i regi av Johs. Lunde finner vi også politibåten i Stavanger. Men det er en forskjell. Mens de andre 14 båtene har Nordea som panthaver har politibåten Santander som panthaver.

Etter konkursen skal vissnok politibåten ha fått ny eier. I Skipsregisteret står Norsk Båtsenter (underselskap av Johs. Lunde) som eier. Båten ble inntil konkursen leaset. Leasingavtalgen har vært aktiv siden 2009. Men ifølge politiet i Stavanger har Rogaland politidistrikt inngått en ny avtale med et annet firma som har tatt over leasingavtalen. Politibåten står fortsatt oppført i Skipsregisteret med Norsk Båtsenter som eier.

– Hvem er den nye eieren, som politiet nå leaser båten av?

– Det vil vi ikke ut med ennå. Vi har fått en muntlig beskjed om at et nytt selskap tar over vår kontrakt, sier Roar Omdal i Rogaland politidistrikt.

Oversikt over båter som står oppført i Skipsregisteret med tidligere Johs. Lunde-selskaper som eier (Se utskrift fra hver enkelt båt i bildespesialen):

  1. Princess 50 med panteverdi på 20 millioner kroner - Norsk Båtsenter Invest AS
  2. Scand Atlantic 32 med panteverdi på 250 millioner kroner - Norsk Båtsenter AS
  3. Forbina 36 med panteverdi på 250 millioner kroner - Norsk Båtsenter AS
  4. Princess 12,7 meter med panteverdi på 2,5 millioner kroner - Norsk Båtsenter AS
  5. Princess 13 meter med panteverdi på 2 millioner kroner - Norsk Båtsenter AS
  6. Sealine 10,7 meter med panteverdi på 1,83 millioner kroner - Norsk Båtsenter Stavanger AS
  7. Sealine 10,7 meter med panteverdi på 1,84 millioner kroner - Norsk Båtsenter Stavanger AS
  8. Minor Offshore  med panteverdi på 250 millioner kroner - Norsk Båtsenter AS
  9. Princess 14 meter med panteverdi på 250 millioner kroner - Norsk Båtsenter AS
  10. Nimbus 335 Coupe med panteverdi på 20 millioner kroner - Norsk Båtsenter AS
  11. Minor Offshore 25 med panteverdi på 250 millioner kroner - Norsk Båtsenter AS
  12. Minor Offshore 25 med ukjent panteverdi - Norsk Båtsenter
  13. Paragon 25 med panteverdi på 20 millioner kroner - Norsk Båtsenter
  14. Politibåten i Stavanger (9,7 meter) med panteverdi på 2,5 millioner kroner - Norsk Båtsenter
  15. Windy 10 meter med panteverdi på 2 millioner kroner - Norsk Båtsenter AS