Prisbombe fra Bavaria og BMW

Bavarias nye ”BMW” ble i dag sluppet på forhandlere og publikum. 46 fot lange Deep Blue imponerte, ikke minst på pris.

Publisert Sist oppdatert

Düsseldorf, Tyskland:

Bavaria har brukt ett år på å utvikle sitt nye flaggskip. Deep Blue 46 er blitt et imponerende skip med tre dobbellugarer, to bad,  stor hovedsalong nede med sitteplass til storfamilien. Deep Blue er flere båttyper i en. Den har daycruiserens utseende, med dollbord som en walkaround. Den har bysse både ute og inne. Den er hypermoderne, men samtidig skinner enkelte retrolinjer gjennom, spesielt i skrogformen. Det knyttes også stor spenning til HT utgaven som allerede er under utprøving. Prisen på 310 000 euro til kunde i Tyskland er langt under alt sammenlignbart.

Måtte gjøre noe

Bavaria skjønte at de nå måtte gjøre noe med flåten sin for ikke å miste kunder til andre leverandører. Det lå hele tiden i kortene at denne båten skulle skille seg ut fra resten. De ønsket å lage noe som var helt annerledes. Til å hjelpe seg med det, hyret de inn designteamet til bilgiganten BMW i Los Angeles, BMW Group Designworks. De hyret også inn Boston Consulting Group for å kartlegge kunder og forhandleres syn på en eventuell nysatsning. Resultatet ble altså båten som klokken 14:00 i dag fikk sin ilddåp i Düsseldorf.

Bavaria bygger fire-fem motorbåter hver dag. De har ingen gjeld på fabrikk eller andre bygninger tilknyttet konsernet. De leverer ikke båter for lager, hver båt som lages er solgt.

Gunstig priset også i Norge

Norsk importør Lars Erik Solvang hadde tatt med seg flere kunder ned for å se på båten. Han mener denne vil kunne bli en kundevinner nettopp fordi prisen på 310 000 Euro vil komme som en bombe i markedet. Etter litt kjapp hoderegning skulle dette bli cirka 3 millioner kroner. Med hk-avift og merverdiavgift vil prisen ligge rundt 3,6 millioner kroner på det norske markedet, om euroen svekkes noe, mener Solvang. Solvang så også båten for første gang i dag, og mener dette er en klar oppgradering av Bavaria som båtbygger. Alle detaljer er første klasse. Det brukes ingen laminater men 15 mm treverk.

Norsk Bavariakunde

-Jeg er meget imponert over hvor innholdsrik den er i forhold til prisen. Den har en enorm bredde som gjør at dette blir en trygg famileibåt. Dollbordene er imponerende og like stor som på hvilken som helst walkaroundbåt. Båten er nydelig, og finishen ser veldig bra ut, sier den norske bavaria kunden John Otto Lippert.

Selv er han i ferd med å gå gradene i Bavaria markedet. Han startet med en 29 sport, nå eier han en 30-foter.

-Selv om dette er en meget prigunstig båt, må jeg nok likevel bakke ut på denne. Men tiden får jo vise, sier Lippert. 

   

 

Gjestelugar 2
Byssa ute
Jolle garasjen
Nærbilde byssa
Styreposisjonen
Hovedsalongen ovenfra
Hovedbadet
Hele byssa
Retrolinjer skroget
Gjestelugar 1
Salong forfra
He kan du komme deg ned til motorene.
Smiler bredt. Lars Erik Solvang i Lunde båt Motor.
Salong ovenfra
Her ligger rederen godt
Stor og rommelig bysse.