Flipper 600

Ett skrog, tre nye Flippere
Ett skrog, tre nye Flippere
Ett skrog, tre nye Flippere
Flipper 600 ST
Flipper 600 SC
Foran i Flipper 600 ST.
Flipper 600 DC
Flipper 600 ST
Flipper 600 SC
Flipper 600 DC(Klikk på bildespesial nederst i artikkelen for større bilder)
Flipper 600 ST(Klikk på bildespesial nederst i artikkelen for større bilder)
Flipper 600 SC(Klikk på bildespesial nederst i artikkelen for større bilder)

Ett skrog, tre nye Flippere

Flipper 600-serien er lansert som daycruiser, senterkonsoll og hardtop, med fokus på god uteplass.

Publisert Sist oppdatert

De tre båtene ble lansert på Vene Båt i Helsinki, men kommer ikke til Sjøen for alle. Som resten av den nye Flipper-serien er også disse tre finske båtene designet av Espen Thorup.

– Med 600-serien har vi satt fokus på uteplassen. Det merkes best på Flipper 600 DC, hvor cockpit-veggen er tatt bort, noe som gir en mer åpen løsning, sier Thorup. Han påpeker at det er en kjensgjerning at kabinen i mindre daycruisere ikke benyttes i den grad som man så for seg da man kjøpte båten. Kabinen blir for liten.

– De fleste bruker kabinen som stuverom for utstyr. Det blir et ganske dyrt lager, sier Thorup. Man kan også overnatte i Flipper 600 DC, mye på lik linje med ST-versjonen, som er med hardtop. Som ekstrautstyr vil båten kunne leveres med en blendingsgardin for dem som ønsker det. Hardtop-utgaven har mange likheter med DC-versjonen, med en innredning som er tilnærmet identisk. Den største forskjellen er at hardtop-en gir mer beskyttelse mot vær og vind. Taket på hardtop-versjonen er skjøvet lenger frem enn på DC-modellen; det gir enda litt mer utnyttbar plass og romfølelse.

Flippers nye hardtop-serie har fått god omtale tidligere i Båtliv, og ut fra hva vi har sett på båtmessa i Finland, er denne minste modellen som nå er lansert, intet unntak. Dette er en båt som absolutt bør treffe det norske markedet.

I tillegg til de to nevnte modellene har Flipper 600-serien også kommet med en SC-utgave, en med senterkonsoll. Her er det naturlig nok ingen mulighet for overnatting, men konsollen gir god plass til utstyr innvendig. Også her er det mulighet for kalesje. SC-modellen har sitteplasser ved baugen som kan gjøres om til solseng med noen enkle grep. Båten har senterplassert kartplotter. Det vil si at kartplotteren ikke er rett foran i fartsretningen for føreren, og da heller ikke blender så mye i mørket når man kjører. Dette er en løsning som kan foretrekkes av flere, også av sikkerhetshensyn. Her er det også en smart løsning med USB-port og mulighet for å lade telefonen beskyttet mot vannsprut, under et deksel av pleksiglass.

De tre nye modellene har også kommet med integrert fenderløsning på innsiden av skroget, slik vi blant annet har sett på Nordkapp-båtene, som Thorup også har designet.

Thorup forteller til Båtliv at det har vært stort fokus på kjøreegenskaper. Thorup har allerede testet båten, og sier seg godt fornøyd.

– Den går lett i plan, og holder seg i plan ned mot ti knops fart. Vi testet den med 150 hestekrefter og haddde 47 knop. Båten føltes da fortsatt trygg og stabil. Den er morsom å kjøre, sier Thorup. Motoriseres den med 115 hestekrefter, vil fartsområdet ligge opp mot 36-38 knop.

Spesifikasjoner (DC)

Lengde: 605 cm

Bredde: 220 cm

Vekt: 850 kg

Motor: 80-150 hk

Drivstofftank: 130 l

CE-katekgori: C

Pris for DC uten motor: 226 064 kr