Draco 26 RS

Norsk comeback
Norsk comeback
Norsk comeback
Norsk comeback
Norsk comeback
Norsk comeback
Norsk comeback
Norsk comeback

Norsk comeback

Et stykke norsk båthistorie får sin verdenslansering i helgen. Den første av tre nye Draco-modeller avdukes på Boot Düsseldorf.

Publisert Sist oppdatert

Draco får sin verdenreslansering i Boot Düsseldorf førstkommende lørdag. Den første modellen som skal avdukes er Draco 26 RS. Man kan kanskje spørre seg hvorfor denne norske båten avdukes i Tyskland, men Draco hadde helt på begynnelsen av 70-tallet en eksportandel på hele 90 prosent, fordelt på 30 land. Det sies at Dracoforhandleren Hock-muth Bootbau i Sveits solgte så mange som 4300 Dracoer. I 1984 gikk Trygve Hegnar inn i Draco og Windy. Mens Windyproduksjonen fortsatte forsvant etter hvert Draco fra portofølgen. Nå kommer den tilbake.

Med nye Draco 26 RS er det ikke så mye vi kjenner igjen fra de opprinnelige linjene, men forståelig nok er dette er også en båt som skal henge med i dagens marked. Den nye båten følger trenden vi har hatt de siste årene med rett stevn. Hvis det er noe vi kjenner igjen fra tidligere Draco-modeller må det være profilen på vindskjermen.

Hva synes du om den nye Dracoen? Si din mening på Båtlivs Facebookside, eller i diskusjonsfeltet under. 

Den nye 26-foteren får Yamaha utenbordsmotor. Også Draco 23 RS som har planlagt lansering i 2014 får Yamaha enkelinstallasjon, mens en tredje modell som er planlagt i 2015, Draco 29 RS skal kunne leveres med dobbelinstallasjon. Motorspekteret for 26 RS blir fra 200 til 300 hestekrefter. Toppfarten er oppgitt til å bli et sted mellom 42 og 44 knop. Prisen med 200 hestekrefter vil ligge på om lag 750.000 kroner. Produsenten oppgir toppfarten til mellom 42 og 33 knop.

Båten er designet av Windy-designer Hans Jørgen Johnsen, og den bygges på Model Art i Polen, der Windy også produserer mange av sine båter.

Draco ble grunnlagt av flekkefjordingen Kåre Drangsholt i 1963. Fortsatt i dag kan du se mange av båtene i norske farvann. Typisk med de gamle båtene fra Draco var at de hadde hekkaggregat. Drangsholt hadde sterk preferanse for amerikanske sportsbiler. Blant annet reiste han rundt i Skandinavia med sin Chevrolet Camaro med en Draco på hengeren for å markedsføre den etter hvert så populære båten.

Spesifikasjoner for Draco 26 RS

Lengde: 7,89 m

Bredde: 2,49 m

Vekt: 1850 kg (uten motor)

Motor: 200-300 hk

Pris: Ca 750.000 kr med 200 hk