Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Windy verdenslanserer tross permitteringer

Windy Triton føyer seg inn i rekken av store nysatsinger fra et verft i flau vind. I går avblåste Trygve Hegnar alle rykter om krise for deres del, og sa at produksjonen var for liten til at de ikke kunne takle konjunkturene.

Publisert

Ingen "Time Out" for Windy. Det raslet i gullenker, og blazerne satt løst på folkene som i går kveld hadde møtt opp til avdukingen av Windy Boats nye 48-foter Triton. Gresk mytologi og sterke vinder er blitt et varemerke for Arendalsverftet. Triton var Poseidons sønn, og derfor en av herskerne over havet. Og det var mange ”herskere” som hadde funnet veien til Holmen Fjorhotell denne lyse høstkvelden. Om ikke alle kunne si de hersket over havet, lot vi oss fortelle at atskillige av dem hersket over tykke lommebøker og store pengebinger. For det koster å kjøpe en Windy. Triton kommer ferdig utstyrt på cirka 7,5 millioner. Dyrere enn alt annet som produseres i Norge, men så har heller ingen andre samme status og anerkjennelse som Windy.

”Står han av”

Og for eier Trygve Hegnar var det viktig å bruke deler av sin avdukingstale til å presisere at om det blåste friskt over norsk båtindustrien om dagen, mente han at Windy med sin nisjeproduksjon, skulle komme seg gjennom uten nevneverdige problemer. Han synes mer synd på de som måtte selge store volum i et mer konkurranseutsatt marked av båter for å overleve. Han nevnte ingen ved navn, men alle hadde lest oppslagene om Askeladdens kapitulasjon dagen før.  

Mytologi og kraftige vinder

Windy har med sin Triton fullført rekken av greske guder, som består av 58-foteren Zephyros, 53-foteren Balios, 52-foteren Xantos og nå altså Triton.

Innvendig minner den nye båten mye om sin lillebror 44-foteren Chinook. Den hadde verdenspremiere i Düsseldorf tidligere i år, og er tegnet av samme designer. Forskjellene fant man i hovedsak oppe i salongen, hvor Triton hadde store glassdører inn til sittegrupper og førerplassen. Dette gjør jo båten klart mer brukervennlig i vår klimasone. 

Direktør Knut Heiberg Andersen lar aldri lenger sjansen gå fra seg til å si at de nå er rykket opp i regnskogfondets virkelige vennegjeng. Alt treverk i nye Triton er fra andre tresorter enn fra de truede skogene. Utvendig på dekkene er det kokt ask. Innvendig er det lys eik.

Flere båt-og utstyrsnyheter finner du på www.batguiden.no - landets største båtmesse på internett.