Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Windy ommøblerer

Det er klart for loftsrydding hos Windy. Om et par år skal de stå igjen med seks til syv modeller.

Publisert

Vi besøkte Windy, som holder sin årlig parallelle båt- og bilmesse, på Holmen Fjordhotell i Asker. Tallene så langt er meget oppløftende, på en uke har de solgt tre 40-fotere, en 31 Zonda og en av den splitter nye 26-foteren som har verdenspremiere i disse dager.

Det myldrer aldri på bryggene rundt Windy, de holder fortsatt fast på de solide kundene som verdsetter lukten av skinn og som ser etter detaljer. Derfor kjører de også en kombinert messe med vakre biler, gamle båter og noen nye Windy da selvfølgelig.

-Det er helt klart at Windy nå ønsker seg en mer homogen og oversiktlig båtflåte. Hvilke modeller blir dere stående igjen med etter ”loftsryddingen”?

-44 foteren Chinook, 40 Maestro, 31 Zonda, 28 Ghibli, og den splitter nye Kharma 26 som følger designutrykket til Zonda. I tillegg har vi et par modeller på lur, sier Windysjef Knut Heiberg-Andersen.

Knut Heiberg-Andersen er stadig optimist å vegne av norsk båtbransje, men sier at tiden er inne for en skikkelig loftsrydding i Windy. 

-Nå er tiden inne for å gjennomgå hele båtflåten til Windy. Noen modeller kommer til å bli faset ut. Det er vanskelig å konkurrere med seg selv på bruktbåtmarkedet, derfor må vi nå fornye oss. For oss skal og vil alltid kvalitet stå i fokus, sier Heiberg-Andersen.

Han er ikke tilhenger av å flytte produksjon og virksomhet utenlands. At konkurrenter med bortimot brukket rygge flykter til et lavkostland for å ordne opp, tror ikke Heiberg-Andersen på. Da velger han heller å bli hjemme å pleie en vond rygg.

Ingen har lengre og bredere erfaring i norsk og internasjonal båtbransje enn Heiberg-Andersen, og når vi spør om han har en resept for hvordan norsk båtbransje igjen skal komme opp å stå, har han flere råd.

-Norske båtbyggere er for lite flinke til å tenke merkevarebygging. Det virker som mange er bekvem med å være liten. De er for smålåtne og ser seg fornøyd med å selge noen båter i nabobygda. Nå må vi tørre å se oss selv som flinke, iderike og litt mer internasjonale. Vi som bransje må skaffe oss en skikkelig struktur for salg og markedsstrategier både hjemme og ute. Uten å se utover landets grenser, kommer det til å gå riktig galt, sier Heiberg-Andersen.

Selv mener han det er viktigere enn noen gang og vise muskler i nærmarkedene våre. Først Norden, så markedene i Tyskland og Benelux-landene.

-Norske båtmerker har fortsatt god klang i disse landene. Andre land sliter også, og med en felles satsing på våre kvalitetsverdier vil vi alltid kunne få til en god etterspørsel etter våre båter. Den som ønsker å være med i fremtiden må kunne lytte til hva de andre markedene signaliserer, og klarer vi å omstille oss raskt vil vi kunne vinne tilbake tapte skanser, sier Heiberg-Andersen.

Han mener at det internasjonale begrepet ”opplevd kvalitet” må få innpass hos norske båtbyggere. Det handler om at man er mindre opptatt av alle håndverksmessige hindringer eller spissfindigheter, og helle satser på industriell produksjon og kvalitet som synes godt når kunden kommer om bord i båten. Windysjefen bedyrer at han ikke bruker en kalori på å tenke industrielle løsninger utover nærområdene våre. Til nå, mener han, har for mange ligget og rotet i motorrommet for å lage festeanordninger som er så dyre og spesielle at kun spesialistene er de som vil vite hva dette skal være godt for. Satt litt på spissen, presiserer Heiberg-Andersen.

-Den moderne båtkunden er ikke opptatt av, og har eller ikke noe særlig grunnlag for å vurdere om laminatene er en eller to centimeter tykke. Det viktige er at kvalitetsvalgene er tatt, og at det ser spesielt og pent ut, sier Windy-sjefen. 

Heiberg-Andersen er opptatt av at den digitale/elektroniske verden får overta mer og mer av produksjonen. Han mener mange sliter med mye negativitet og for liten innsikt i moderne produksjonsmetoder. Mange båtbygggere er mer opptatt av gamle fagstrukturer enn å se seg selv som en del av et moderne industriprosjekt. Her legger han ikke skjul på at dette også  gjelder for Windy.

-Windy har heller ikke fått vår herres formel, dessverre!

-Har du fortalt journalisten at vi har solgt tre Maestroer denne uka, hoies det fra bryggene nedenfor oss. Ja da,kommer det noe stolt fra Windysjefen.

Så ringer telefonen for n`t gang under dette intervjuet. Det er ikke Trygve Hegnar som vil vite hvor mange Windyer som er solgt. Men, ryktene begynner å gå på brygga om  at en viss Herre Friele fra Bergen er interessert i en av ”dirigentene”, og mest sannsynlig vil være på brygga i løpet av kvelden.