Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Vårservice på firetakter

Så lenge garantien varer, er det klokt å la et autorisert verksted utføre service på påhengsmotoren. Men dette er ikke helt rimelig. Hva med å ta servicen selv i forbindelse med vårpussen når motoren begynner å bli eldre?

Publisert Sist oppdatert

Forhandleren forlangte nær 12 000 kroner for vårservice på en Beneteau med Suzukis populære DF100-motor. I tillegg kommer bensinutgifter for den 30 nm lange båtturen og totalt vel 250 kilometer kjøring med «følgebilen» for å komme til og fra verkstedet, dette fordi hele jobben ikke kunne gjøres på én dag. Dette inkluderte spyling av bunnen og bunnstoff-flekking, og er slett ikke noen dårlig pris. En annen Suzuki-forhandler tar til sammenligning 11.000 kroner for motorservice alene, inkludert  landsetting på verkstedsområdet.

Men - når landsetting på en god kai et steinkast fra båthavnen koster 1500 kroner, er det fristende å gjøre hele jobben selv.

«Dette er ikke kjernefysikk!»

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her