Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
Volvo kutter ut bensinfireren
Volvo kutter ut bensinfireren

Volvo kutter ut bensinfireren

Volvo Penta har valgt å kutte ut produksjonen av firesylindrede bensinmotorer. Nå satser de heller på en helt nye serie lette og miljøvennlige D3 dieselmotorer.

Publisert

Volvo Penta har kuttet ut all produksjon av sin firesylindrede bensinmotor. Årsaken er dramatisk nedgang i salg til USA, og en større interesse for utenbordsmotorer. Dette betyr at de mange hundre tusen båteiere i Norden som kjører mindre båter med innenbordsmotor nå må henvende seg til konkurrentene. Mercruiser skal ha kjøpt opp lageret av motorblokker fra GM, så der vil det fortsatt være muligheter for å skaffe seg nye motorer.

Volvo velger nå å satse videre med sine velprøvde V6 og V8 utgaver på bensinsiden, men mener at deres nye serie av mindre femsylindrede Commonrail motorer i D3-serien vil bli en fin erstatter for tapet av små bensinmotorer. Den nye D-3 er et helsvensk produkt og deler plattform med 2,4 liters blokken fra motorene som står i deres personbiler. Dette er en helt ny turbodiesel med variabel geometri. De tre største utgavene på 170, 200 og 220 hk er beregnet for planende båter og har derfor også et mye høyere maksturtall oppgitt til 4000 omdreininger. De minste motorene kan nå også leveres på seildrev.        

D3 kommer i hele fem utgaver fra 110 hk til 220 hk. Den er utstyrt med en helt ny høytrykks injektor som jobber med 1800 bars trykk. Dette skal i følge Volvo gi en renere forbrenning og et lavere forbruk. Den oppfyller EU RCD, samt USA EPA steg to og er forberedt for å møte EPA steg tre som innføres 2012.

Tekniske data

Betegnelse: D3-110 D3-150 D3-170 D3-200 D3-220

Sylindervolum: 2,4 liter

Max effekt hk/v/min: 110/3000     150/3000    170/4000    200/4000    220/4000