Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Volvo kan ha funnet feilen

Volvo Penta mener feilen med D-motorserien kan skyldes for dårlig smøreegenskaper i den norske dieselen.

Publisert

De tror den norske dieselen inneholder for lite smøring til å gjøre jobben som kreves under de høye trykk som Common-Rail motorene krever. VP presiserer likevel at de ikke har avsluttet arbeidet med problematikken, men føler de nå kan begynne og konkludere.

-Norsk Petroleumsindsutri har vært veldig behjelpelig i arbeidet med å finne feilen, sier Volvo i Sverige.

Dette samarbeidet har avslørt at det finnes forskjeller på smøreegenskapene i dieselen som selges på det norske markedet. Dette ble det ikke snakket om før Common-Rail motorene ble marinisert og kom om bord i båter. Det har også vært mindre kjent hittil, men Volvo innrømmer nå at de også har hatt innsprøytningsproblemer med D-3 serien i Norge.

-Dette har gitt seg andre utslag enn med D-4 og D-6 serien, men vi tror at grunnproblemet er det samme, sier Mats Edenborg i Volvo Penta til Båtliv.

Injektorprodusenten Bosch og oljeprodusentene har derfor i samarbeid kommet frem til at de på det norske markedet må anbefale sine kunder å begynne med smøretilsetninger i dieselen. Disse produktene finnes allerede, og mange benytter seg av slik smøretilsetninger.

-Vi vil sørge for at alle våre forhandlere har slike tilsetninger for salg, sier Edenborg.