Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Volkswagen + Gozzi = sant!

Med splitter ny motor på det norske markedet, og et helt nytt båtkonsept skal Gozzi vinne mange nye venner blant de som ønsker seg en supersportslig skjærgårdsjeep.

Publisert

» Se vår bildespesial av Gozzi med VW!

Under solsengen på Gozzi 23 Open banker en V6-diesel på 225 hestekrefter fra den tyske bilgiganten Volkswagen. På instrumentpanelet skinner Volkswagens logo mot oss, noe uvant for oss nordmenn som er vant med trauste innenbordsmotorer som Volvo Penta, Mercruiser og Yanmar.

– Folkevognen har jo også et bra rykte på seg, sier daglig leder Tom Martens Meyer i Gozzi. Volkswagen har henvendt seg til et utvalg båtbyggere, deriblant Gozzi. Han tar Båtliv med på en prøvetur i Oslofjorden.

Motoren til Volkswagen er forholdsvis lett. Sammenlignet med en Volvo D4 er det over 200 kilo i vektforskjell. Det utgjør stor forskjell på en båt som Gozzi 23 Open. Forbruket ligger på mellom 50 og 60 liter diesel i timen med en hastighet på 48 knop. Med en drivstofftank på 210 liter skal skjærgårdsjeepen klare 180 nautiske mil (eller 338 kilometer) med full gass.

– Vi har prøvd den i grove dønninger i 44 knop og den bare fløy elegant av gårde. Jeg er skikkelig overrasket over hvor bra den er, sier Marten Meyer.

Gozzi 23 Open ser ikke så sinna ut, men når vi begynner å kjøre den merkes det fort at den har temperament. Selv i 48 knop har vi fullgod kontroll over båten, og vi får inntrykk av at selv unnamanøveringer i denne farten skal gå som en lek. Båten er lett steppet. Det vil si at det er små høydeforskjeller i steppingen, i tillegg til at steppingen er trekt litt langt fram, slik at den ikke er så avhengig av vekt.

Hele testen er å lese i Båtliv nummer 9 2007. Abonnementer laster ned artikkelen gratis her