Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Vil ta seieren tilbake

Den italienske designer-arvingen Luca Formilli Fendi har ett mål for øyet med delta i Offshore Class One-VM; ta seieren tilbake til Italia innen tre år.

Publisert

VIL VINNE: Giovanni Carpitella og Luca Fendi. Alle foto: Fendi Racing og Ørjan Krogh Hansen.

Arendal;

Etter de to første VM-rundene i Dubai lå Luca Fendi og throttlemann Giovanni Carpitella på 3. plass, etter to arabiske båter. I Arendal gikk det ikke fullt så bra for det italienske båten, som fikk etter å ha fått et tillegg på en ekstra «long-lap», havnet på syvende plass lørdag. Søndagens planlagte VM-løp ble avslyst på grunn av værfordholdene.

Ambisjonene er det derimot ikke noe å si noe på.

Da tobarnsfaren Luca Fendi bestemte seg for å satse på racing Class One, var det første han gjorde å hente tilbake manageren for «Victory» gjennom 15 år, Marco Bonomo. Den tidligere manageren til «Victory»-båtene har derfor flyttet tilbake til hjemlandet Italia etter 15 år i Dubai. Der skal han, sammen med et team på ti personer, hjelpe Fendi med å vinne VM Offshore i Class One innen tre år. Man må helt tilbake til 1994 for å finne det italienske flagget på toppen av seierspallen i sammendraget i Class One VM. Den gangen vant Luca Ferarri og Norberto Ferretti.

Designer-kjendis

Luca Formilli Fendi er født og bor i Roma. Han er sønn av Franca Fendi, kvinnen som skapte den berømte doble «F»-i den italienske veske- og klesdesignfamilien Fendi.

Den 48 år gamle racing-kjøreren jobber til daglig som advokat i det verdenskjente familiefirmaet,  der også de tre andre søsknene har sentrale roller. Luca Fendis racing-karriere startet like etter at han fylte 20 år, men da med biler, som blant annet  GT Ferarri.

Lidenskapen for sjøen var likevel alltid tilstede, selv båtlivet var begrenset til fritiden.

For fire år siden ble imidlertid Luca Fendi invitert til å prøvekjøre en enskrog «Cigarette» racingbåt. Prøvekjøringen var så vellykket at Fendi bestemte seg for å slutte med bilrace og heller satse på båtsport. Den nye race-karrieren bød imidlertid på nye utfordringer.

– Jeg fant fort ut at det var mye vanskeligere å kjøre på sjøen enn på veien, ettersom sjøen er uberegnelig og i bevegelse, uttalte Luca Fendi nylig. To til tre dager i måneden tar italieneren seg fri fra jobben som advokat i Fendi-konsernet for å fokusere på båttrening.

Foretrekker Arendal

Italienerne trives godt med løypene i Arendal, ettersom man kjører utaskjærs, men samtidig får føle nærheten til byen og publikum i forbindelse med passeringene inne i havnebassenget utenfor byen.

Ifølge presseansvarlig for Fendi, Marco Spidiriliozzi, fortrekker Luca Fendi (48) og og Giovanni Carpitella (42) Arendal fremfor Emiratene.

– Forholdene her er mer krevende og mer varierte, mens man i Abu Dhabi kjører på mer eller mindre flatt vann 75 prosent av tiden. Ti runder i Arendal gir gjerne ti forskjellige opplevelser, mens gjør du det samme i Abu Dhabi, er alle ti rundene for det meste like, mener Marco Spidiriliozzi, som tilfører at den nordiske naturen og atmosfæren er et viktig og hyggelig bonus.

Samme nummer som fotballkaptein

At designersønnen har nummer 10 på Class One-båten sin er ikke helt tilfeldig, skal vi tro presseansvarlig for laget.

– Luca var tidligere en habil fotball- og tennisspiller, og er som seg hør og bør for en ekte Roma-patriot godt over snittet interessert i fotballklubben AS Romas. Kapteinen på laget, Francesco Totti har også nummer 10 på ryggen, smiler Spidiriliozzi.

Spesifikasjoner "10 Fendi Racing":

Lengde: 13, 25 m

Bredde: 3, 65 m

Vekt under race: 4950 kilo

Motorer: 2 x 850 SC Outerlimits Powertrain

Båtbygger: Outerlimits Offshore Powerboats

Konstruksjon: Karbon.