Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Vil nå yngre mennesker

Båtbransjen i Europa sliter med forgubbing, og vil nå satse mer på rimeligere båter for yngre mennesker.

Publisert

Düsseldorf, Tyskland

56 år er gjennomsnittsalderen for europeisk båteiere, ifølge en undersøkelse foretatt av det tyske båtbransjeforbundet (Bundesverband Wassersportwirtschaft).

 

En hardt prøvet båtbransje vil nå forsøke å nå ut til folk i alderen 25 til 40 år. For å lykkes med dette må bransjen satse mer på rimeligere og mindre båter, hevder den tyske båtbransjen i en pressemelding på Boot-utstillingen i Düsseldorf.

 

150 milliarder

I pressemeldingen anslås vannsport- og fritidsbåtmarkedet i Europa å utgjøre hele 150 milliarder kroner (18.5 milliarder kroner), når utstyr, charter og marinavirksomhet medregnes.  Dette markedet krympet i fjor med 26 prosent fra ca 200 milliarder året før, ifølge det tyske båtbransjeforbundet.

 

Båtproduksjonen og nybåtsalget stupte med 60 prosent i perioden fra høsten 2008 til høsten 2009 i forhold til året før.  Siste året er det solgt båter for 25 milliarder kroner i Europa, mens salget året før var på hele 65 milliarder kroner.

Unge familier

–      Båtbransjen må rette seg mer inn mot unge familier i alderen fra 25 til 40 år. Undersøkelsen viser at det er et stort marked for rimeligere båter som kan brukes til helgeturer. Målet må være å rekruttere unge familier til båtlivet, slik at de får smaken på denne ferieformen, skriver det tyske båtbransjeforbundet.

Halvparten av seilbåtene i Europa er i størrelsen 18-22 fot. Likevel lages det nesten ikke båter i denne størrelsen. Dehler Varianta er en ny 18 fots seilbåt som koster 8400 euro (69.000 kroner) uten merverdiavgif. Produsenten får ros for denne satsingen av det tyske båtbransjeforbundet, som mener at bransjen må satser mer på rekruttering til båtlivet.

Bedring

Optimismen er tilbake hos tyskerne. 71 prosent av bedriftene i den tyske båtbransjen tror markedet blir like bra eller bedre neste år. På samme tid i fjor var det kun 42 prosent som trodde på bedre tider.

 

– Vi ser en viss bedring i markedet, men kan foreløpig ikke snakke om noen oppgang av betydning. På verdensbasis er det fortsatt mange båter på lager, skriver den tyske båtbransjen.