Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
Sandvika. Båtmessen "Båter i sjøen".  Aud Høva og administrerende direktør Erlend Prytz i NorBoat ombord i messens dyreste båt - en Princess 61 til 9,3 millioner kroner.Foto: Mattis Sandblad
Sandvika. Båtmessen "Båter i sjøen". Aud Høva og administrerende direktør Erlend Prytz i NorBoat ombord i messens dyreste båt - en Princess 61 til 9,3 millioner kroner.Foto: Mattis Sandblad

Vil ha sterkere lut mot båtbøller

Norboat ønsker å gå lenger enn forslaget om kompetansebevis for  båtførere. –Vil vi ha et sertifikat som kan inndras, sier Erlend  Prytz i Norboat, og går dermed lenger enn forslaget som nå er til høring.

Publisert

Prytz som er administrerende direktør i Norboat sier til Båtliv at Norboat mener det må innføres et sertifikat, og  ikke bare et kompetansebevis, slik det fremkommer i forslaget som nå ligger til høring hos Sjøfartsdirektoratet.

– Billigere

– Forslaget til arbeidsgruppen om et kompetansebevis for visse båtførere retter seg i for liten grad mot det vi mener er hovedproblemet i forhold til alvorlige ulykker på sjøen – dårlige holdninger og oppførsel med høy risiko. Formålet med ordningen må være å spare flest mulige liv. Det vi foreslår tror vi både vil spare flere liv og koste den enkelte båtbruker og samfunnet mindre enn forslaget som nå liger til høring, sier Prytz.

Halvparten til prøven

Hvordan vil forslaget deres både være billigere og mer effektivt?

– Sjøfartsdirektoratet har beregnet en kostnad på 1,8 milliarder de tre første årene, og at om lag 410 000 båtførere må ta kompetansebevis. Vi mener at de som har erfaring med båt skal kunne løse ut sertifikat uten å gå veien om eksamen og kursing. Det er også her den store besparelsen vil ligge i forhold til direktoratets forslag der bare de som er over 60 år slipper unna, sier Dag Liseth, prosjektleder i Norboat.

Han mener at noe av poenget med et sertifikat sett opp mot et kompetansebevis er at selv om du slipper å avlegge eksamen som følge av erfaring med båt, må du fortsatt løse ut et sertifikat.

– Og da slipper du ikke unna de plikter og rettigheter som følger med dette sertifikatet, sier Liseth.

Uskyldige snekker

I tillegg ønsker Norboat å gi unntak for saktegående båter.

– Dette ønsker vi ikke fordi båtførerne her er dyktigere, men fordi lavere hastighet utgjør lavere risiko i forhold til alvorlige ulykker, noe som innebærer at ordningen vil omfatte færre båtførere enn Sjøfartsdirektoratets forslag. Hvis jeg skal spekulere vil jeg anta at med vårt forslag vil bare i overkant av halvparten måtte ta sertifikatet som vi foreslår, sier Liseth.

Retten til å kjøre båt

– Vårt forslag gir en mildere overgang enn forslaget som ligger til høring, men ansvaret for hver enkelt båtfører blir likevel større. Blir man tatt med promille eller for å kjøre for fort, skal muligheten være til stede for å bli fratatt sertifikatet, og med dette retten til å føre båt. Med det forslaget som nå ligger ute til høring ligger det i praksis ikke noen større mulighet enn i dag til å frata båtføreren rettigheten til å kjøre båt, så det blir fortsatt fritt frem for de som opptrer bøllete på sjøen, avslutter Liseth.