Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Vi har testet folkevannscooteren

Vi har kjørt markedets rimeligste vannscooter med racerbåtfører Marit Strømøy. 60 hestekrefter ble absolutt ingen skuffelse.

Publisert

>> Se film!

Med utgangspunkt fra Vestfold Maritim i Melsomvik i Vestfold testet vi nyheten Sea-Doo Spark som leveres med beskjedne 60 hestekrefter. Blir det for smått kan man trå til med 90 hestekrefter. Prisen for Sea-Doo Spark med 60 hestekrefter starter på 68.500 kroner. Det vil si at denne tomanns vannscooteren kommer på om lag 72.000 etter klargjøring av forhandler. Modellen med 90 hestekrefter kommer på 89.200 kroner med en toseter, men den kan også leveres med treseter for 4800 kroner ekstra. Rimeligste alternative vannscootere er Yamaha VX Sport og Sea-Doo GTI 130, som koster henholdsvis 118.351 og 114.700 kroner. Vil du ha noe virkelig rått, kan Sea-Doo RXP som har bedre akselerasjon enn Ferrari 430 være et alternativ, men da må du ut med mer enn 200.000 kroner.

VIDEO: Se Sea-Doo knuse Ferrari i akselerasjonstest

Overraskende bra

Med oss på testen har vi båtracefører Marit Strømøy. Hun kjører Formel 1, og er vant med hastighet helt opp i 120 knop, fra null til hundre kilometer i timen på 2,5 sekunder og opp til åtte G i svingene. I dag setter hun seg på den nyankomne Sea-Doo Spark med 60 hestekrefter. For å teste ut den andre siden av skalaen av vannscootere prøver hun også en Sea-Doo RXP X 260 AS som kan nærme seg akselrasjonsevnen til hennes Formel 1-båt.

– Dette var kjempegøy, sier Marit Strømøy etter å ha kjørt begge vannscooterne, kliss våt etter turen med Sparken.

– Begge vannscooterne akselererer godt. Jeg må si at også den lille (Sea-Doo Spark) akselererer bra. Overraskende bra, sier Strømøy. Hun tror den nye Sparken kan treffe godt.

– Dette er helt klart morsomt for de aller, aller fleste. Alle kan med litt prøving lære seg å kjøre denne vannscooteren, mens den store er litt mer for viderekommende, men utrolig morsom. Jeg falt vel egentlig litt for den minste.  Jeg merket meg at den ikke var riktig så komfortabel som den store, men helt klart en bra lekescooter når man er relativt nærme land land. Den var også morsom på bølgene, selv om man blir mer våt enn den andre, sier Strømøy.

Enkelt

Denne billige varianten har verken brems eller kan bakke, om man ikke velger reverse-kit som tilleggsutstyr til i underkant av 3000 kroner. Vannscooteren er betydelig lettere og kortere enn andre vannscootere, og den er lett å manøvrere, også i sakte fart. Som med større vannscootere har heller ikke denne akkurat noe dorgefart når motoren er i gang. Grunnmodellen med 60 hestekrefter står i gir hele tiden, og scooteren går fremover så fort motoren er i gang. Da vi skulle kjøre Sparken opp på fortøyningsbrygga kom den raskt opp i litt fart. Våre målinger viste tre knop som minstefart. Løsningen er å gjøre en 360 graders sving like før brygga. Den svinger da på en femøring, og da med redusert fart er det bare å legge baugen inn mot brygga og gi gass en siste gang før hele vannscooteren legger seg som den skal på den lille flytebrygga.

Vi prøvekjørte vannscooteren i 10-12 sekundmeter. Som Marit Strømøy er inne på blir man mer våt på denne enn på de større vannscootere, men så blåser det også godt. I fart ligger Spark godt i vannet. Med 60 hestekrefter målte vi 37 knop som toppfart. Dette er to knop mer enn hva som er lovet. På en liten vannscooter føles det fort nok for de fleste. Den ligger også godt i vannet i svingene, og oppfører seg lekent slik man kan forvente av denne typen vannscooter. Vannscooteren har innebygd GPS, men som med de aller fleste vannscootere med innebygget GPS viser den miles, og ikke knop.

Se produsentens presentasjon av Sea-Doo Spark:

Lik Båtliv på Facebook, og hold deg oppdatert om de mest spennende båtnyhetene!

Les mer om testen av Sea-Doo Spark i Båtliv nummer 4 som nå er i salg. Tegner du abonnement får du i løpet av kort tid tilgang til hele bladarkivet og kan også lese hele testen på nettbrett eller datamaskin.