Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Verdensmester i flotte båter

Azimut gjør det meste riktig om dagen. I Genova lanserte de sin nye 45 foter med skrog i himmelblå metallic. Den utstilte trippel-lugar utgaven går utenpå det meste konkurrentene presterer. Men, det koster.

Publisert

På mange måter representerer Azimut-Benetti gruppen de mest innovative produsentene i verden for tiden. Med sterk konkurranse fra franske Benetau selvsagt.

I fjor lanserte de drømmeskipet Magellano 50 her i Genova. Noe helt annet verden ikke hadde sett før, ikke minst skrogmessig. Azimut fortsetter med sine midtstilte rederlugarer. ”Bærre lækkert” blir fornavnet når du skuer ned på dobbeltsengen med de store panoramavinduene som slipper til lys og luft i en båt som ikke er spesielt grandios sett med europeiske og noen norske øyne.

45 fot er og blir i dag andre eller tredjevalget for mange båtkjøpere. Forutsatt at du er på godfot med banken da selvfølgelig, for prislappen på denne båten i Norge vil nok ligge med en frapris på rundt 5,5 millioner kroner. Da kjører du ”Bentley” på sjøen, og siden det nærmeste jeg kommer på å sammenligne med i pris og kvalitet blir Windys Chinook 44, må du ut med det samme men får da ikke flybridgen på kjøpet. 

Og nettopp ”takterassen er noe av det som er verdt å ta med seg på denne båten. Her kan du ligge, sitte og stå i alle vinkler og posisjoner. Og apropos posisjon, så er førerplassen på denne båten et slikt wow-punkt.

Vi var om bord i tre-kabineren. Det vil si du har to store rederlugarer til rådighet, og en mindre lugar med køyesenger. Perfekt til ungene, eller nyforelskede unge som du gjerne vil bli kvitt etter et par døgn. Det er to bad til rådighet, og med 500 liter ferskvann om bord tåler man at dusjen brukes. For norske forhold helt klart den beste utgaven.

Deler av salong og pantry avdelingen er plassert ”under dekk”. Det vil si i forbindelse med soveavdelingen. Vi synes denne løsningen fungerer greit fordi lysåpningen ned er såpass åpen og god. På tre-lugar utgaven må man da spise oppe, mens man på tokabin utgaven kan spise i forbindelse med selve seksjonen om man ønsker en slik løsning. Det man vinner på denne løsningen er selvfølgelig bedre plass i selve salongen fordi ”kjøkkendelen” er ”ryddet” bort. Her vil nok smak og behag slå inn hos kundene.

Motorrommet kommer du til fra akterdekket. Stort og ryddig er stikkordene her. Greit med serviceplass hvis du ikke er norsk viking og bruker xxl i kjeledress. Og med standardmotoriseringen på to ganger 480 hk Cummins er toppfarten oppgitt til 31 knop maks, og 26 knop cruise. Kvalitet og vekt er viktig når du velger stereoanlegg. Det ser ut til at Azimut jobber etter samme filosofi. Båten veier 17 tonn. Ingen lettvekter på noen måte denne båten nei!

Båten er nominert til prisen Årets Motorbåt i Europa.

Spesifikasjoner Azimut 45 Fly

 Lengde: (incl. pulpit)13.78 m (45' 3'')

Lengde: (incl. platform)13.46 m (44' 2'')

Bredde: 4.31 m (14' 2'')

Dyptgående: 1.23 m (4' 0'')

Vekt fullastet: 17 tonn

Motorer:

2 x 480 mHP (360 kW) Cummins QSB 5.9

Maxfart 32 knop

Cruisingfart: 27 knop

Drivstofftank: 1300 l

Vanntank: 500 l

Lugarer: 2/3

Sengeplasser: 4/6 + 2

V-bunn: 17 grader