Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Varm vind fra Windy

De utfordrer den Europeiske ”standarden” med å gå fra to til tre sovekabiner. De tør å montere drev, i stedet for IPS eller aksling. Å kjøre ”nye” Windy Chinook 44 handler mye om superlativer. Men, det koster!

Publisert

Siden byggenummer en er det gjort mye med Windys ”nye” Chinook. De fikk pepper for noe hastverksarbeid med hvordan førerplassen var utformet, og at instrumentene lå for flatt. I vår testutgave var dette rettet på. Selv Windy lytter til båtpressen. Det er bra!

I hele tatt var ergonomien i og rundt førerplassen noe av det bedre vi har opplevd. Førerstolen var elektrisk heve- og senkbar. Det var god fotstøtte om du ville stå å kjøre med hodet ut av takluken. På de fleste store båter mister man mye oversikt til sidene når man legger seg kraftig over  sving. Her fungerte det åpne taket som et panoramavindu til den siden som båten la seg over. 

Windy Chinook fremstår som en lys og veldesignet båt både inne og ute. Stor og romslig, med god plass til den nyrike familien som ønsker å bruke over seks millioner på en båt som fint erstatter en liten, men luksuriøs hytte i vannkanten. Cockpiten er særdeles romslig og utpreget sosial på grunn av alle sitteplassene i kjørerettningen. Store vinduer i bakkant av instrumenpanelet slipper godt med lys ned i kabinene i etasjen under. Detaljer som understreker at her har gjort seg opp en mening om bruks- og bovennlighet.

To detaljer som øker opplevelsen for de som ønsker å følge med på kjøreturen, er griperekken i hele instrumentpanelets lengde. Midt på dette panelet er det også gitt plass for papirkart, noe som understreker at Windy ikke har glemt at røttene er tuftet på verdifulle sjømannstradisjoner. Og når vi er inne på norske tradisjoner, vil nok Windy med denne bobomben av en båt kunne gjøre det godt på det nordiske markedet. Prisen er vel det eneste som gjør at mange vil velge å se på andre båter også.

Drev og ikke IPS

Vår testutgave var utstyrt med drev i stedet for IPS. Dette var et meget godt alternativ. Båten oppførte seg som en With-jolle i sjøen. To Volvo D-6 motorer på 370 hk hver seg, sørget for fremdriften.

Vi lekte oss med den nesten 14 meter og over 11 tonn tunge båten. Stupte inn i svingene, og sammenlignet med storebror Triton, ble dette noe helt annet. Triton har IPS, og sliter med svingradiusen når den kommer over 25 knop. Med drevbåten Chinook kjørte vi plutselig ”racerbåt” i alle registrene. Fartsfølelsen blir selvfølgelig ikke påtagende i en såpass stor båt, men når GPS-en viser 38,1 knop, vet du at det går fortere enn det meste som beveger seg på fjorden i dag. Hvorfor velger ikke flere drev, og sparer mange hundre tusen kroner, spør nå vi?

Windy har jobbet bevisst med støydemping de siste årene, og på Chinooken var lydnivået nesten uforskammet behagelig. Selv om dette er en ren hardtopbåt uten bakdør, var det ingen problemer å føre en ”stille” samtale ved førerplassen i 25 knop. Da hadde vi også det gedigne elektriske taket oppe. Målinger som ble gjort av Volvo dagen før vi prøvekjørte understreker vel egentlig bedre det vi mener. 78 desibel målt med 38,4 knops fart, er godt under de målinger vi tidligere har gjort i andre familiebåter.

Miljøsatsing

Windy Chinook er i tillegg til å være en god kjøremaskin, også Windys store miljøprosjekt når det gjelder bruk av treverk. Ikke en flis fra regnskogen er produsentens mål, og spenningen står nå om hvordan kokt ask holder i forhold til teak på de værutsatte delene av dekk og badeplattform. Innvendig bruker Windy matt eikefiner.

Windy Chinook er i tillegg vakumstøpt. Det vil si at man får en lettere og mer presis støp. Båten går da lettere i vannet og bruker mindre drivstoff. Nok en miljøfordel med denne type produksjon er at arbeidsmiljøet for de som bygger Windybåter blir betraktelig bedre.

Skiller seg fra resten av Europa

Uteplass er viktig, men viktigere er store og gode flater inne som kan huse flere enn to par på tur. Windy Chinook har med sine tre forholdsvis store sovelugarer åpnet opp for storfamilien på ferietur. Europeiske fabrikanter av så store båter, satser mer på utgaver med to store dobbellugarer.  Dette begrenser selvfølgelig bruksverdien av båten om man tenker på båten som en erstatter for familiehytta.

Badet er ikke prangende, men igjen har man tenkt på det mest nødvendige. Dusjen er integrert i romløsningen, men likevel blir det et eget rom når du trekker rundt deg en glassdør som gjør at du ikke spruter ned hele badet.

    Byssa er ikke stor, men her er alt som hjemme. Keramisk topp med elektriske plater som får strøm fra en 6kw generator. Det er grei spiseplass nede, men ikke med plass til mer en seks personer. Alternativet er jo selvfølgelig å servere noen av gjestene oppe i styrhuset. 

Du kan lese mer om denne båten i BÅTLIV nummer 8 2008. Artikkelen kan også bestilles på nett om du ikke har bladet.

Spesifikasjoner

Lengde: 13.54 m

Bredde: 3.98 m

Vekt:10.5 tonn tørr

Drivstofftanker: 1100 l

Ferskvannstank: 305 l

Motorer: 2x Volvo Penta D-6 370 HK SX drev, leveres også med IPS 600

Pris: fra 5,3 millioner

Toppfart målt testbåt: 38,1 knop med drev, tre voksne om bord og halvfulle tanker