Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

– Urimelig vannscooter-praksis

Når disse to karene er enige er det noe riktig galt. –  Praksisen av lovverket om vannscooter er urimelig, sier Hallgeir Langeland (SV) og Bård Hoksrud (Frp).

Publisert

– Vi er stort sett uenige om det meste, men denne gangen er nok jeg og Hoksrud enige om at praksiseringen av lovverket om vannscootere er urimelig, sier Hallgeir Langeland. Bård Hoksrud og Hallgeir Langeland møtte vannscooterentusiaster på Litteraturhuset i Oslo i går.

Miljøverndepartementet som har stått i spissen for et forbud og begrensede rettigheter for vannscootere møtte ikke opp til det som var planlagt som en debatt. I stedet fikk de to politikerne anledning til å snakke mer uformelt med vannscooterforkjemperne på Kafé Oslo i går kveld.

Forskjellsbehandling

Carl Jacob Johansen som har stått i spissen for å få vannscootere lovlige på lik linje med andre båter ga Langeland en innføring i problematikken.

– Det er som at en som kjører en blå bil ikke liker røde biler, og klarer å forby røde biler som politiet deretter begynner å stoppe og bøtelegge, forklarte Johansen. Han gikk også dypere inn i hvordan forbudet er blitt praktisert i Norge, med ulik jusspraksis.

I tillegg gikk de inn på dommen til Joakim Verdich, som ble den første personen som ble dømt for ulovlig kjøring med vannscooter i oktober i fjor. Dommen kommer dagen etter at EFTAs overvåkningsorgan ESA kunngjorde at de norske forskriftene om vannskuter-bruk er i strid med EØS-reglene. Det er denne praksisen Langeland og Hoksrud kan klappe hverandre på skulderen i enighet, for en gangs skyld.

– Det er håpløst når det er klare retningslinjer fra ESA sier klart i fra at de norske forskriftene er i strid med EØS-reglene og ikke skal straffeforfølges, men at det likevel bøtlegges og kjøres sak innenfor domstolen, sier Bård Hoksrud.

– Båt er båt

– Med dette møtet fikk jeg først og fremst litt kunnskap om denne saken, sier Langeland til Båtliv.

– Hva mener du nå om 400-metersbeltet for vannscootere som foreslås i det nye lovforslaget?

– Båt er båt, så dette er en problemstilling vi må se nærmere på. Men vi må innse at en del områder er det uklokt med motorisert trafikk, sier Langeland.