Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
Ankesak starter i morgen
Ankesak starter i morgen

Ankesak starter i morgen

I morgen starter ankesaken til Joakim Verdich som ble dømt for kjøring med vannscooter. Det er første av 19 rettssaker rundt vannnscooterkjøring som er på vei inn i rettssystemet.

Publisert

Dommen mot Joakim Verdich kom  dagen etter at EFTAS overvåkningsorgan ESA varslet norske myndigheter om det norske vannscooterforbudet er ulovlig. ESA skrev også til norske myndigheter at ingen skal dømmes for vannscooterkjøring i Norge. Verdich ble i Aust-Agder tingrett dømt til å betale 6000 kroner i bot, 1000 kroner mer enn politiets forelegg.

Joakim Verdich anket dommen. I tingretten valgte han å stille uten advokat. I Agder lagmannsrett møter han denne gangen sterkere, med advokat Espen I. Bakken som selv har jobbet i ESA, og er spesialist på Norges forhold mellom nasjonal lov, og de forpliktelser som hører med EØS-avtalen.

– Vi gleder oss til å legge frem ytterligere dokumentasjon på at min ferdsel med vannscooter i Tromøysund i Arendal er fullstendig lovlig i forhold til lovverket. Farkosten jeg førte er CE-godkjent, og skal håndteres på lik linje med alle fritidsbåter i hele EØS-området, sier Verdich.

Vannscooterentusiast Carl Jacob Johansen følger rettssaken nøye og har i lang tid kjempet mot vannscooterforbud. Han sier at de har merket et stort press rundt saken, både fra media, båtfagmiljøene, stortingspolitikere og ikke minst alle vannscooterførerne som nå blir dratt inn for domstolene utover våren.

– Vi har hatt møter med Høyre, Krf, Frp, AP og SV på Stortinget, og felles for alle partiene, er at straffeforfølgelsen av vannscooterførere er tullete ressursbruk siden ESA har gitt klar beskjed om at all forfølgelse av vannscooterførere er uhørt. Det er 19 rettssaker som er på vei inn i rettssystemet, sier Johansen.

Han påpeker at mest oppsiktsvekkende fra deres seks møter i Stortinget har vært at Hallgeir Langeland og Lars Egeland fra SV.

– De mener at sitt eget miljøverndepartement bør la saken ligge til ESA og Miljøverndepartementet  har diskutert ferdig. Vi sliter med å finne ut hvem som vil ha forskjellsbehandling av båter og de nye vannscooterne som forurenser mindre, støyer mindre, og har bedre navigasjonsegenskaper med tanke på sikkerhet enn noen annen båt, sier Johansen.