Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Vannscooter-aksjon til tingretten

15 vannscooter-aksjonister ble stoppet av politiet i sommer. Saken ender nå opp i Telemark tingrett.

Publisert

Vannscooter-aksjonistene kjørte fra Arendal til Skien, og ble stanset ved slusa i Skien, der politiet ventet mannessterke. Til sammen kjørte de 14 vannscootere, og i spissen sto vannscooter-importør Carl Jacob Johansen. De var på tur til Dalen i Tokke da de ble stoppet. Politiet ga ordre om at turen skulle avsluttes i Skien, og presenterte en bot på 20.000 kroner til Johansen og 5000 kroner til de andre.

Ettersom de nekter å vedta boten, skal saken avgjøres i rettet. Det store spørsmålet blir da om vannscooter er båt. Johansen møter opp i Nedre Telemark Tingrett i Skien 2. november. Han er tiltalt etter Fritids- og småbåtloven, paragraf 40, der det står at vannscootere og lignende mindre fartøy ikke er tillatt. TA.no skriver at to vannscooterførere ble frifunnet i Stjørdal og Verdal Tingrett i 2008. Et flertall mente da at vannscootere kan sidestilles med båt. Utfordringen denne gang er at regjeringen har vedtatt en forskrift om forbudet mot vannscooter. Til TA.no sier Johansen at han stiller godt forberedt med advokat.

Og hvor går egentlig grensen mellom hva som er lov og hva som ikke er lov. Hva er båt og hva er ikke båt? Og hvorfor er vannscootere som til og med har CE-sertifisering ikke båt? Dette er mange av spørsmålene som vil komme opp i retten. I september sendte Carl Jacob Johansen en e-post til Bjørn Reppe og Stian Lundegaard i Sjøfartsdirektoratet, der han tok opp disse spørsmålene, med bakgrunn i at han har en jetbåt som er godkjent, med samme egenskaper som en vannscooter. Han ber om svar på hvorfor den er lov, men ikke vannscooteren.

– Jeg ønsker et klart svar på hvorfor min jetbåt av typen 2012 SeaDoo GTX Ltd iS 260HK(12 fot) og min 2011 SeaDoo Speedster 150 255HK(15 fot) regnes som to forskjellige fartøy, skriver Johansen i brevet til Sjøfartsdirektoratet.